نرخ مالیات بر ارزش افزوده

نرخ مالیات بر ارزش افزوده
نرخ مالیات بر ارزش افزوده
نرخ مالیات بر ارزش افزوده

نرخ مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟

نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال ۹۷، ۹ درصد است که شامل شش درصد مالیات و سه درصد عوارض ارزش افزوده می شود. البته برای کالاهای خاص مثل سیگار و محصولات دخانی، ۱۲ درصد مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود و این رقم برای بنزین و سوخت هواپیما، ۲۰ درصد است.

اگر مالیات بر ارزش افزوده بیش تر از سقف مجاز پرداخت کرده باشیم چه باید کرد؟

طبق ماده ۱۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، در صورتی که مودی، مالیات بر ارزش افزوده ای بیش تر از مبلغ اصلی در هر دوره را پرداخت کرده باشند، می توانند نسبت به دریافت آن به دو صورت اقدام کنند: یا مبلغ اضاف پرداخت شده جهت مالیات های دور بعد لحاظ شود یا درخواست استرداد وجه آن را داشته باشند.

اگر فعالیت کسب و کار شما، معاف از مالیات باشد، مالیات فعالیت هایی که مشمول مالیات نیستند، لحاظ نشده و تنها فعالیت هایی که مشمول مالیات هستند، مشمول دریافت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود.

ماخذ محاسبه جریمه های مشمولان مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

ماخذ محاسبه جریمه های مؤدیان VAT که موضوع قانون بیست و سه ارزش افزوده است، عبارت است از مالیات و عوارض متعلق به دوره، پس از کسر مالیات و عوارض پرداختی است. اگر تاخیر در پرداخت مالیات های موضوع این قانون در موعد مقرر احراز شود، ۲ درصد در ماه به اصل جریمه، جریمه تعلق خواهد گرفت. اگر تاخیر، کم تر از ۳۰ روز باشد، به میزان مدت تاخیر کم تر از یک ماه نیز، جریمه قابل محاسبه و مطالبه خواهد بود.

از زمان تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و سر رسید پرداخت مالیات و عوارض دوره مذکور، جریمه تاخیر، محاسبه و قابل دریافت بر اساس موضوع ماده بیست و سه است. البته توجه کنید که مبدا محاسبه جریمه موضوع بند الف تبصره سه ماده ۴۲ قانون VAT درباره مالیات نقل و انتقال خودرو، تاریخ تکمیل و صدور اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی ملاک است. این جرایم، غیر قابل بخشش است.

توجه کنید که جریمه تاخیر در پرداخت VAT نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تاخیر، روز شمار محاسبه خواهد شد.

جرایم مؤدیان مالیاتی که VAT را پرداخت نمی کنند چقدر است؟

در صورتی که مؤدی مالیاتی، در زمان مقرری که قانون تعیین می کند، نسبت به پرداخت مبلغ بدهی یا تقسیط آن اقدام نکنند و تکالیف مشخص شده را توجه نکنند، علاوه بر پرداخت مالیات مشخص شده، بایستی جریمه دیرکرد هم پرداخت کنند. جریمه عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به شرح زیر است:

  • در صورتی که مؤدیان در مهلت مقرر، در سامانه ثبت نام نکنند، جریمه خواهند شد. این جریمه، شامل جریمه عدم ثبت نام از تاریخ اولین دوره مشمول شدن تا تاریخ ثبت نام بوده و مبلغ مربوطه، قابل شناسایی و مطالبه است. جریمه عدم ثبت نام مؤدیان، معادل هفتاد و پنج درصد مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام با شناسایی حسب مورد است. بنابراین، مؤدیان محترم می بایست برای رهایی از این جریمه سنگین، نسبت به ثبت نام و ارائه اطلاعات مستند و مستدل اقدام کنند.

حتما بخوانید: مالیات بر ارث مغازه

توجه: منظور از مهلت مقرر که برای ثبت نام مؤدیان اعلام می شود، آخرین زمان مهلت ارائه اظهارنامه نخستین دوره مالیاتی است که مؤدی، مشمول ثبت نام VAT و اجرای این قانون می شود.

موضوعی مهم برای شرکت های مسئولیت محدود و سهامی خاص

  • میزان جریمه VAT برای فعالان کسب و کار (مؤدی) که صورت حساب کالا یا خدمات ارائه نمی کنند، یک برابر مالیات متعلق خواهد بود.
  • میزان جریمه VAT برای فعالان کسب و کار که ارزش ریالی صحیح کالا یا خدمات را در صورت حساب درج نمی کنند، یک برابر ما به التفاوت مالیات متعلق است.
  • میزان جریمه VAT برای فعالان کسب و کار که اطلاعات صورت حساب کالا یا خدمات آن ها طبق نمونه اعلام شده سازمان امور مالیاتی کشور نیست، معادل بیست و پنج درصد مالیات متعلق خواهد بود.
  • میزان جریمه VAT برای مؤدیانی که از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری می کنند، از تاریخ ثبت نام (یا شناسایی وی)، معادل پنجاه درصد مالیات متعلق است.
  • میزان جریمه VAT برای مؤدیانی که دفاتر پلمپ شده و اسناد و مدارک قانونی را ارائه نمی کنند، معادل بیست و پنج درصد مالیات متعلق خواهند بود.

نحوه محاسبه نرخ مالیات بر ارزش افزوده

توجه کنید که اگر شما، مشمول جریمه عدم ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده باشید، جرایم مربوط به عدم تسلیم اظهارنامه و سایر جرایم که در بالا گفته شد، برای شما موضوعیت نخواهد داشت و تجمیع نمی شود. هم چنین اگر مشمول جریمه عدم صدور صورت حساب باشید، یک برابر مالیات و عوارض متعلق، جریمه و اخذ می شود لذا جرایم عدم درج صحیح قیمت و عدم درج اطلاعات طبق صورت حساب نمونه، موضوعیت نخواهد داشت.

هم چنین، اگر از ارائه اسناد و مدارک خودداری کنید، هم جریمه عدم ارائه دفاتر (۲۵ درصد) و هم جریمه عدم ارائه مدارک (۲۵ درصد) جمعا معادل ۵۰ درصد مالیات متعلق، جریمه خواهید شد.

مالیات بر ارث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »