ماليات بر ارث مغازه

ماليات بر ارث مغازه
ماليات بر ارث مغازه
ماليات بر ارث مغازه

ماليات بر ارث مغازه در این مقاله به بررسی مالیات بر ارث مغازه که سوال بسیاری از کاربران است پرداخته و شما را با این مقوله آشنا می کنیم. در صورتی که تاریخ فوت تا آخر سال ۱۳۹۴ باشد مالیات بر ارث مغازه ۳۵ درصد می باشد و در صورتی که تاریخ فوت از ابتدای سال ۱۳۹۵ باشد مالیات بر ارث مغــــازه ۳ درصد قیمت براورد شده توسط کارشناس اداره مالیات می باشد.

در این خصوص همچنین باید گفت مالیات بر ارث انبار تجاری ۵۰ درصد ارزش مغازه در واحد متر مربع می باشد و همچنین بالکن یک سوم (۱/۳) هر متر مربع تجاری می باشد. اجناس داخل مغازه نیز ارزیابی میشود که ۱۰ درصد ارزش اجناس مالیـات بر ارث اجناس داخل مغازه میشود.

مالیات بر ارث سپرده بانکی

نگاهی بر نرخ ماليات بر ارث مغازه و انواع آن

ابتدا ارزش سرقفلی مغازه توسط اداره ی مالیات و دارایی مشخص خواهد شد سپس میزان مالیــــــات بر ارث بستگان درجه ی یک 35 درصد مبلغ آن خواهد بود.

در صورت ورثه ای بودن سرقفلی مالیات آن چگونه محاسبه و پرداخت می شود

قیمت کنونی ملک و سرقفلی حساب و مالیات حساب میشود ولی جرایم عدم تکمیل انحصار وراثت هم حساب میشود.

میزان درصد

تعریف و نحوه محاسبه مالیـــــــات بر ارث ملک تجاری (اعم از سرقفلی ، مغازه و غیره )؟

مالیات بر ارث مغازه سرقفلی

در مباحث مربوط به ارث و مالیـات بر ارث یکی از سوالاتی که در اغلب موارد ذهن ورثه را به خود مشغول می کند این است که مالیات بر ارث ملک تحاری چه میزان است چرا که از بین اموال متوفی طبیعتا املاک تجاری بیشترین ارزش مالی را دارا بوده و به تبع ان بیشترین مالیات بر ارث متعلقه بر این اموال خواهد بود و حال سوال این است ملک تجاری چیست ؟ و چه تعریفی دارد و آیا صرفا مغازه اعم از اینکه سزقفلی دلشته باشد و یا نداشته باشد ملک تجاری نحسوب می شود و سایر اموال تحت چه شرایطی تجاری محسوب می شوند ؟

مالیات بر ارث مغازه تجاری چقدر است؟

در خصوص حواب به سوال های قسمت اول با مشخص نمودن انواع کاربری ملک تحاری به روشنی نیت ان تعریفی دقیق از نلک تجاری و انواع آن را ارائه نمود :

کاربری تجاری :

در این نوع کاربری ، انواع مغازه ها ، رستوران ها ، عمده فروشی ها و دفاتر خدماتی ( مثلاً آژانس های مسافرتی و شبیه آنها ) مدنظر می باشند.البته مسئله ی مهم، دارا بودن مجوز تجاری برای یک ملک است وگرنه صرف وجود یک دفتر خدماتی در جایی را نمی توان دارا بودن کاربری تجاری برای آن ملک به حساب آورد. لذا در هنگام خرید املاک تجاری، حتماً با دقت موضوع گفته شده را در نظر داشته باشید.

کاربری صنعتی:

در برگیرنده هر نوع زمین یا ساختمانی که مجوز هرگونه فعالیت صنعتی اعم از تولید، انبار و یا توزیع را داشته باشد از قبیل کارخانجات، تعمیرگاهها و کارگاههای تولیدی، می شود.این نوع از املاک اکثراً در شهرک های صنعتی و یا مناطق خارج شهرها قرار دارند.حتی اگر بر اثر گسترش شهر، چنین ملکی داخل آن واقع گردد، معمولاً توسط دستگاههای مسئول و ذی ربط، حکم انتقال آن به خارج شهر داده می شود

کاربری خدماتی :

کاربری خدماتی، نوعی از کاربری های انتفاعی است. یعنی مثل کاربری تجاری، شما از آن کسب درآمد می کنید. با این تفاوت که چون این فعالیت عام المنفعه است، شهرداری ها-یا دیگر متولیان امر بابت آن پولی از شما نمی گیرند.اما اگر شما روزی تصمیم به تغییر کاربری بگیرید ، باید هزینه های تبدیل کاربری را بپردازید.

از نمونه های کاربری خدماتی می توان«گرمابه های عمومی» را نام برد. به دلیل این که گرمابه ها در خدمت حفظ بهداشت عمومی و سلامت جامعه هستند و با وجود آن که صاحبان آن ها از طریق این کاربری منافعی کسب می کنند، اما در قبال آن پولی به شهرداری پر اخت نمیکنند.

سخن پایانی

در واقع مالیات بر ارث مغازه هم از قوانین مربوط به مالیات بر ارث زمین تبعیت می کند که توضیحات و نحوه محاسبه آنرا را در شرایط عموی برایتان در این مقاله بیان کردیم. اگر در این راستا خواهان اقدامات و اجراییات هستید می توانید با دفتر مشاور ما تماس بگیرید تا نتیجه بهتری حاصل شود.

منبع: مالیات بر ارث مغازه

مالیات بر ارث سهام

14 پاسخ

    1. با سلام
      سند مغازه، پایان کار مغازه، عوارض نوسازی و پسماند، صورت مجلس تفکیکی مغازه، قبوض آب، برق و گاز مدارک اختصاصی برای مغازه هستند.

  1. با سلام .مغازه پدرم در خیابان مقدس اردبیلی بوده برای مالیات بر ارثش باید به کدوم اداره مراجعه کنیم؟

    1. اداره مالیاتی مربوطه بر اساس آخرین محل سکونت متوفی تعیین می شود و ارتباطی به آدرس مغازه ندارد.

  2. سلام باتشکر از توضیحات شیواتون بر چه اساس درصورت فوت تا۹۴رقم مالیا۳۵درصدوبعد ازآن۳درصدارزش ملک یعنی۱۲برابر کاهش پیدا کرده!؟

    1. در سال های قبل به دلیل نرخ غیر منصفانه مالیات اعتراضاتی صورت گرفت که در نتیجه آن در سال 95 قانون مالیات برای ارث به طور کلی تعدیل شد. این تعدیل علاوه بر مغازه و املاک تجاری برای سایر اموال نیز اعمال شد.

  3. سلام یک سوال داشتم من پدرم یک مغازه سرقفلی و یک آپارتمان داشته این درسته که جدیدا سهم دختر و پسر مساوی شده؟

  4. سلام پدر من سال اسفند ۹۲ فوت شده
    ۲۲۰۵ متر مغازه واقع در ابتدای خوش جنوبی هست مالیات بر ارثش چقدر میشه حدودا؟

    1. سلام.. با توجه به این که پدر شما قبل از سال 95 فوت شده، مالیات بر ارث ایشون مشمول قانون قدیم میشه. بنابراین شما باید 35 درصد قیمت مغازه رو به عنوان مالیات پرداخت کنید. برای اطلاع از روش های کاهش مالیات بر ارث می تونید با ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان داشته باشید.

  5. سلام پدرم سال ۷۲ فوت کردن و یک مغازه سرقفلی به ارث گذاستن الان مغازه توسط مادر به اجاره داده شده چطور میتونیم پیگیری کنیم که ایا مالیات این سالهای مغازه که به اسم ما میاد پرداخت شده یا نه

  6. سلام درخصوص زمین ارزش معاملاتی محاسبه شد ولی درخصوص تجاری ارزش روز سرقفلی محاسبه می شه یا ارزش معاملاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »