مراحل قانونی مالیات بر ارث

مراحل قانونی مالیات بر ارث
مراحل قانونی مالیات بر ارث
مراحل قانونی مالیات بر ارث

مراحل قانونی مالیات بر ارث کدام است؟

همانطور که می دانید مالیات بر ارث یکی از انواع مالیات های مستقیم است که وراث وظیفه دارند بعد از فوت متوفی آن را به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند. قانون حاکم بر مالیات بر ارث دارای پیچیدگی هایی است و برای پرداخت آن نیاز به طی کردن یک سری مراحل قانونی است که لازم است برای این کار وراث آشنایی کاملی داشته باشند. در این مقاله سعی کردیم به صورت کلی به این موضوع بپردازیم توصیه می شود اگر شما هم مشمول پرداخت مالیات هستید این مطلب را مطالعه نمایید.

مالیات بر ارث املاک زراعی

امروزه برای پرداخت مالیات بر ارث باید مراحلی را طی کرد تا در نهایت بتوان مالیات را پرداخت نمود. برای پرداخت مالیات بر ارث در شروع باید یک پرونده مالیات بر ارث تشکیل شود. برای این کار حداکثر زمان یک سال بعد از تاریخ فوت متوفی فرصت است تا وراث اظهارنامه ای را تنظیم کرده و به اداره امور مالیاتی تسیلیم نمایند. در این اظهارنامه باید لیستی از تمامی دارایی متوفی و همینطور بدهی ها و مخارج کفن و دفن ذکر گردد. همچنین در صورت داشتن وصیت نامه باید رونوشتی از آن هم ضمیمه اظهارنامه شود.

بعد از این مرحله باید منتظر ماند تا نتیجه از طریق اداره امور مالیاتی اعلام گردد و نرخ مالیات تعیین شده مشخص گردد. در مراحل قانونی مالیات بر ارث دریافت گواهی انحصار وراثت نیز برای تقسیم ارث ضرورت دارد برای اینکه بعد از تقسیم ارث است که مالیات باید پرداخت گردد.

اموال مشمول مالیات بر ارث

در ابتدا به اموالی که مالیات بر ارث به آنها تعلق می گیرد می پردازیم. مالیات بر ارث به اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول متوفی تعلق می گیرد که شامل حساب بانکی، سهام و سهم الشرکه، زمین، باغ، ملک مسکونی و تجاری، مغازه، حق سرقفلی و انواع وسایل نقلیه موتوری می گردد. تمامی این اموال دارای نرخ جداگانه ای می باشند و در محاسبه مالیات بر ارث نرخ هر یک به صورت جدا محاسبه می شود. برای مثال نرخ مالیات بر ارث خودرو با مالیات بر ارث حساب بانکی متفاوت می باشد.

نکاتی در رابطه با مالیات بر ارث

  • در قانون جدید مالیات بر ارث وراث می توانند نسبت به پرداخت مالیات بخشی از ارث که آن را تقسیم کرده اند بپردازند و نیازی به پرداخت مالیات برای تمامی اموال به صورت یکجا نمی باشد.
  • در قانون جدید که در سال 1395 اعلام شد ماده 31 قانون مالیات های مستقیم حذف شد.

در قانون قدیم ریافت گواهی انحصار وراثت در ابتدا باید گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی ارائه می شد که مشکلاتی را برای تقسیم ارث به وجود می آورد.

در قانون جدید برای دریافت گواهی انحصار وراثت دیگر نیازی به گواهی اظهارنامه مالیاتی نمی باشند

  • مالیات بر ارث ملک مسکونی و تجاری را بر اساس نرخ روز محاسبه می کنند.

بنابراین با موکول کردن پرداخت به سال های بعد از مبلغ مالیات بر ارث کسر نخواهد شد.

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث مغازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »