اصلاحیه نرخ مالیات بر ارث مستقیم

اصلاحیه نرخ مالیات بر ارث مستقیم
اصلاحیه نرخ مالیات بر ارث مستقیم
اصلاحیه نرخ مالیات بر ارث مستقیم

نرخ مالیات بر ارث در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم

اصلاحیه نرخ مالیات بر ارث مستقیم امروزه در قانون مالیات برارث براساس این که ارث متوفی به چه میزان باشد، مالیاتی متفاوت دارد. نرخ مالیات بر ارث تابعی از این امر هم می باشد که وراث با متوفی چه نسبتی داشته باشد. هر چه نسبت وراث با متوفی نزدیک تر باشد، مالیات بر ارث کمتر است و هر چه نسبت دورتر باشد، نرخ مالیات بیشتر خواهد بود.

مالیات بر ارث خودرو

تعیین نرخ مالیات براساس نسبت با متوفی

  • طبقه اول شامل پدر ، مادر، زن، شوهر و فرزند است.
  • طبقه دوم اجداد، برادر، خواهر و فرزندان آنها است.
  • طبقه سوم عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها است.

تا مبلغ ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال طبقه اول ۵% ، طبقه دوم ۱۵% ، طبقه سوم ۳۵% .

تا مبلغ ۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال نسبت به مازاد ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ریال طبقه اول ۱۵% ، طبقه دوم ۲۵% ، طبقه سوم ۴۵% .

تا مبلغ ۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال نسبت به مازاد ۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ریال طبقه اول ۲۵% ، طبقه دوم ۳۵% ، طبقه سوم ۵۵% .

نسبت به مازاد ۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال طبقه اول ۳۵% ، طبقه دوم ۴۵% ، طبقه سوم ۶۵% .(ماده ۲۰ ق.م.م)

به صورت دقیق نرخ‌ های اعلامی از طرف سازمان امور مالیاتی برای وراث طبقه یک است و به ترتیب برای وراث طبقه دوم دو برابر و برای وراث طبقه سوم به چهار برابر می‌ رسد. همچنین باید در نظر داشت که اگر در هر طبقه حتی یک نفر ورثه در قید حیات باشد، موجب می گردد طبقات دیگر از جهت ارث بردن باطل شوند و هیچ ارثی به آنها تعلق نگیرد.

سهم ٢‌ درصدی دولت ارزش وسیله متوفی

بر همین اساس چندی پیش سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ ای جزئیات مربوط به نرخ مالیات بر ارث در اصلاحیه قانون مالیات‌ های مستقیم را اعلام کرد. براساس قانون‌ سال ١٣٩٥ مالیات بر ارث، ٣‌درصد ارزش دارایی ‌هایی مانند سپرده‌ های بانکی، اوراق مشارکت و دیگر اوراق بهادار و سودهای آنان به سازمان امور مالیاتی تعلق دارد.

همچنین یک ‌و‌نیم ‌درصد ارزش آنها هم مشمول مالیات می ‌شود. مالیات برارث حق ‌الامتیاز و دیگر اموال و حقوق مالی هم در قانون جدید ١٠‌درصد ارزش روز در تاریخ تحویل محاسبه شده است. این درحالی است که ٢‌درصد بهای اعلام شده سازمان امور مالیاتی کشور برای انواع وسایل نقلیه موتوری، زمینی، دریایی و هوایی نیز مالیات بر ارث تلقی می‌شود. یک ونیم‌درصد ارزش املاک برحسب تاریخ واگذاری روز نیز به دولت تعلق می ‌گیرد. نرخ مالیات دارایی‌ ها و اموال متوفی ایرانی که در خارج از کشور هستند، نیز شامل ١٠‌درصد ارزش ماترک است.

همین طور در صورتی که متوفی و وراث، تبعه خارجی باشند، اموال و دارایی‌های متوفی که در ایران واقع است، مشمول مالیات به نرخ وراث طبقه اول خواهد بود. اما قوانین به همین جا ختم نمی ‌شود. براساس قانون مالیات‌های مستقیم هر گونه نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکت‌های ایرانی یا خارجی در بورس‌ ها یا بازارهای خارج از بورس که مجوز دارند، شامل نیم‌درصد ارزش فروش سهام و حق ‌تقدم سهام خواهد بود.

براساس تبصره یک ماده اعلام شده مالیات ‌های مستقیم از هر نقل و انتقال سهام و سهم‌الشرکه و حق‌تقدم سهام و سهم الشرکه شرکا در سایر شرکت ‌ها، مالیات مقطوعی به میزان ٤‌درصد ارزش اسمی آنها وصول می‌شود. همچنین براساس ماده ٥٩ نقل و انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی و به نرخ ٥‌ درصد است.

نحوه تعیین مالیات شرکت های ساختمانی

مالیات برارث قبل از تعدیل

براساس قانون قبلی مالیات برارث، مالیات برارث دارایی‌ هایی تا مبلغ ٥٠‌ میلیون ریال برای طبقه اول شامل ٥‌ درصد ارزش اموال بود. که این میزان برای طبقه دوم به ١٥‌درصد ارزش دارایی و برای طبقه سوم به ٣٥‌ درصد ارزش دارایی می ‌رسید. همچنین مالیات برارث دارایی ‌هایی تا مبلغ ٢٠٠‌ میلیون تومان برای طبقه اول ١٥‌درصد ارزش دارایی، برای طبقه دوم ٢٥‌درصد و برای طبقه سوم ٤٥‌درصد تخمین زده شده بود. همچنین نرخ مالیات برارث دارایی و اموال بیش از ٥٠٠‌ میلیون ریال برای وراث طبقه اول شامل ٣٥‌ درصد ارزش دارایی، برای طبقه دوم ٤٥‌ درصد و برای طبقه سوم ٦٥‌درصد ارزش دارایی محاسبه شده بود.

حالات های خاص پرداخت مالیات بر ارث:

  1. اگر مشمولان مالیات این فصل قادر به پرداخت تمام یا قسمتی از مالیات خود نباشد سازمان امور مالیاتی کشور می تواند با گرفتن تضمین معتبر قرار قسط آن را تا مدت سه سال از تاریخ قطعی شدن مالیات متعلق طبق (ماده 40 ق.م.م) بدهد.
  2. اگردادن تضمین اقساط برای وراث مقدور نباشد و همچنین در صورتی که جزء ماترک ، وجوه نقد موجود نباشد سازمان امور مالیاتی کشور می تواند به تقاضای کتبی وراث معادل مالیاتی متعلق ، مالی را اعم از منقول یا غیرمنقول از ماترک با توافق وراث انتخاب و به قیمتی که مبنای محاسبه مالیات بر ارث قرار گرفته است به جای مالیات طبق (ماده 40 و 41 ق.م.م) قبول کند.
  3. اگر جزء ماترک متوفی کارخانه یا کارگاه تولیدی یا واحدهای کشاورزی باشد و ارزش سایر اموال متوفی تکافوی مالیات بر ارث متعلق به ماترک را نکند ، پس از وصول مالیات از محل سایر اموال نسبت به مازاد مالیات و همچنین در مواردی که ماترک منحصر به کارخانه یا کارگاه تولیدی یا واحدهای کشاورزی باشد سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است در صورت تقاضای وراث با تقسیط مالیات در مدت مناسبی طبق (ماده 42 ق.م.م) موافقت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »