مالیات زراعت، دام و طیور و شیلات

مالیات زراعت
مالیات زراعت

مقررات مربوط به ماده ۸۱ قانون مالیات های مستقیم

پاسخ به نامه سازمان امور مالیاتی در خصوص فعالیت‌های بخش کشاورزی و استمرار معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۱ به طور کلی کشاورزی فعالیتی است که در جریان آن گیاهان یا حیوانات اهلی با هدف تولید اقتصادی پرورش داده می‌شوند بخش کشاورزی در ایران شامل چهار زیر گروه زراعت شیلات و ماهیگیری دام و طیور جنگلها و مراتع منابع طبیعی می باشد.

مطالعه مقاله مالیات بر درآمد کشاورزی را به شما عزیزان توصیه می کنیم.

زیر بخش زراعت

زراعت شامل دو دسته فعالیت تولید محصولات زراعی سالانه و محصولات باغی دائمی می‌باشد منظور از زراعت کشت و کار محصولات سالانه از زمین مزروعی کشتگاه سرپوشیده مابین درختان باغ با هدف بهره برداری اقتصادی است که شروع کار سبزی و گل از نوع محصولات سالانه حتی در زیر پوشش مثل پلاستیک نیز زراعت محسوب می‌شود ولی پرورش گیاهان در داخل گلدان جعبه و امثال آن در این فعالیت منظور نمی گردد.

محصولات زراعی

شامل گروههای غلات گندم برنج و ذرت دانه ای حبوبات نخود لوبیا عدس و غیره محصولات صنعتی پنبه توتون و تنباکو چغندر قند و غیره سبزیجات سیب زمینی پیاز گوجه فرنگی و غیره محصولات جالیزی خربزه هندوانه خیار و غیره و گروه نباتات علوفه یونجه سایر نباتات علوفه‌ای میباشد منظور از باغبانی یا باغدار کشت و کار محصولات دائمی در فضای باز یا کشتگاه سرپوشیده با هدف بهره برداری اقتصادی است احداث و نگهداری باغ میوه باغ گل محمدی و خزانه این گونه محصولات در زیرزمین و نیز زیرپوشش مانند پلاستیک فعالیت باغداری محسوب می میشود ولی پرورش این نوع گیاهان در داخل گلدان و امثال آن در این فعالیت منظور نمی شود محصولات دائمی یا باغی شامل میوه های دانه دار میوه های هسته دار میوه های دانه ریز میوه های خشک میوه های سردسیری نیمه گرمسیری و گرمسیری است.

زیر بخش دام و طیور

این زیر مجموعه فعالیت های مرتبط با پرورش دام و طیور زنبورعسل و پرورش کرم ابریشم را در بر می گیرد.
منظور از پرورش دام نگهداری انواع نشخوارکنندگان و پستانداران با هدف بهره برداری اقتصادی است نگهداری انواع دام برای استفاده از تولیدات آنها یا سواری و بارکشی فعالیت پرورش دام محسوب می‌شود ولی نگهداری حیوانات به منظور سرگرمی و تفریح در این فعالیت منظور نمی‌شود و پرورش طیور نیز شامل نگهداری انواع ماهیان و سایر پرندگان با هدف بهره برداری اقتصادی است مانند پرورش مرغ اردک غاز بوقلمون بلدرچین تولید جوجه به وسیله ماشین جوجه کشی نیز جز به این فعالیت منظور می‌شود و منظور از پرورش زنبور عسل با هدف تولید عسل ملکه یا هر نوع بهره‌برداری اقتصادی دیگر است پرورش کرم ابریشم نیز شامل نگهداری کرم ابریشم با هدف تولید پیله یا هر نوع بهره‌برداری اقتصادی دیگر است.

زیر بخش شیلات

منظور از شیلات فعالیت هایی است که برای تولید انواع حیوانات آبزی و محصولات دریایی با هدف بهره‌برداری اقتصادی انجام می شود این فعالیت ها به طور کلی شامل صید در اقیانوس آب‌های ساحلی یا داخلی و نیز پرورش ماهی صدف و میگو و نظایر آن است جمع‌آوری محصولات دریایی از قبل مروارید طبیعی انواع اسفنج ها مرجان ها و جلبک ها نیز تحت این عنوان منظور می‌شود.

معافیت مالیاتی وجوه دریافتی از بیمه

معافیت مالیاتی وجوه دریافتی از موسسات بیمه بابت جبران خسارات وارده به فعالیتهای موضوع ماده ۸۱ در خصوص نحوه برخورد با وجوه دریافتی اشخاص از بیمه  بابت جبران خسارت وارده به فعالیت‌های موضوع ماده ۸۱ قانون مالیات های مستقیم از محل قراردادهای بیمه ابهاماتی مطرح می‌باشد بدین وسیله مقرر می‌دارد از آنجایی که مطابق ماده ۸۱ قانون مالیات های مستقیم درآمد حاصل از کلیه فعالیت‌های کشاورزی دامپروری دامداری پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور صیادی و ماهیگیری نوغانداری احیای مراتع و جنگلها باغات ۸۴ از قبیل و نخیلات از پرداخت مالیات معاف می باشد.
لذا وجوه دریافتی اشخاص مذکور از موسسات بیمه که صرفاً در راستای قرارداد مربوطه و بابت جبران خسارت وارده به فعالیت‌های موضوع ماده مزبور می باشد حسب مقررات به عنوان درآمدهای موضوع ماده ۸۱ قانون مالیات های مستقیم مشمول معافیت موضوع ماده مذکور می باشد.

معافیت های مالیاتی مربوط به موقوفات ، نذورات ، کمک ها و هدایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »