مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده
مالیات بر ارزش افزوده
مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده چیست ؟

ارزش افزوده یا VALUE ADDED در قانون تجارت ایران، تعریف مشخص دارد. طبق ماده سوم قانون مالیات، تفاوت بین ارزش کالا یا خدمت عرضه شده با ارزش کالا یا خدمت خریداری شده در یک بازه زمانی مشخص، ارزش افزوده  است. ارزش افزوده را باید مالیات بر مصرف دانست و در  صدها کشور دنیا اجرا می شود. مالیات بر مصرف  را هر واسطه ای در  کسب و کار  کالا و خدمات، بایستی از مشتری دریافت  و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور به  عنوان نماینده دولت، واریز کند.

ارزش افزوده، مالیاتی  است که خریدار کالا و خدمات باید بپردازد. مثلا، شما پیمانکار وزارت راه و شهرسازی هستید و در پروژه های تعریض بزرگراه ها، فعالیت دارید. صورت وضعیت شما هر  چقدر باشد،  پس از تایید دستگاه عالی نظارت و نماینده کارفرما، پس  از ارجاع به واحد حسایداری برای  کسر کسورات قانونی، بخشی به نام ارزش افزوده دارد که باید به شما پرداخت تا به حساب دولت واریز کنید.

در این جا، خریدار  کالا یا خدمات شما، وزارت راه و شهرسازی بوده و شما موظف هستید، صورت وضعیت خود را بر اساس قرارداد منعقده با کارفرما، واریز  کنید. هر کالا و خدمتی که در  برابر پول ارائه می شود، مشمول مالیات بر ارزش افزوده  است.

تعریف مالیات بر ارزش افزوده

امروزه مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که با نام VAT شناخته می شود، عام که در چند سال اخیر توسط دولت وضع شده و از فعالان کسب و کار اعم از شخصیت های حقوقی و حقیقی از مرحله تولید تا توزیع، اخذ می گردد. وقتی یک پیراهن تولید می شود تا به دست مصرف کننده برسد، ده ها خدمت روی آن انجام می شود و باید مالیات آن ها جداگانه پرداخت شود. این نوع مالیات به سه دسته مصرفی، درآمدی و تولیدی تقسیم بندی می شود و مشمولان، باید نسبت به پرداخت مالیات و عوارض در موعد مقرر اقدام تا مشمول جرایم نشوند.

یک تصور اشتباه درباره VAT  این است مالیات ، فقط مخصوص مصرف کننده است. در حالی که تولید کننده کالا یا خدمات هم باید VAT پرداخت کند و این، تفاوت که در زمان خرید به فروشنده داده است که در هنگام فروش به مصرف کننده، دریافت کرده اند، VAT را پرداخت کنند. در صورتی که  شما تولید کننده کالا یا خدمات در مناطق ویژه اقتصادی باشید، از پرداخت VAT معاف هستید. مشروط بر آن که مبادلات در محدوده منطقه ویژه باشد.

سیستم های مالیاتی در کشور به سمت فناورانه شدن پیش می رود و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۳ هجری شمسی، ادارات مالیاتی ، نسبت به صدور اظهارنامه الکترونیکی برای مودیان اقدام کنند و نیاز به ارائه خود اظهاری مالیاتی نباشد. صندوق های مکانیزه فروش، خود مصداقی از این واقعیت پیش رو می باشد.

این مطلب را هم بخوانید : معافیت مالیات بر مهریه

در اقتصاد های پیشرفته، هر فردی چه حقیقی و چه حقوقی، مصرف بیش تری دارد، مالیات بیش تری پرداخت می کند و هر فردی، تولید بیش تر دارد، مالیات کم تری پرداخت می کند. این ادبیات اقتصاد توسعه محور بوده و به نظر  می رسد ایران در عصر اقتصاد مقاومتی، می بایست در این مسیر گام بردارد و سیاست های مالیاتی و زیرساخت های فناورانه تحقق درآمد های مالیاتی را شفاف تر کند.

در گزارش امروز، شما با همه آن چه درباره  مالیات نیاز دارید، آشنا خواهید شد. اگر شما هم در این باره با سوالی روبرو شدید، نظرات خود را از طریق بخش کامنت یا کانال های ما در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. توجه کنید که هر سوالی درباره مالیات دارید، سامانه ۱۵۲۶ پاسخگو خواهد بود و این شرکت نیز در ساعات اداری، خدمات مشاوره  کلیه فعالیت های حسابداری، بیمه و مالیات و ثبت پرونده مالیاتی و پیگیری نیازهای اطلاعاتی مشمولان در سراسر کشور را انجام خواهد داد.

نحوه محاسبه ارزش افزوده می شود؟

ارزش  افزوده در فعالیت های اقتصادی، روش  محاسبه  مخصوص  به خود دارد. مثلا روش محاسبه طبقه هایی از کسب و کار ها با گروهی از طبقه  ها و بخش هایی از گروه ها و قسمت هایی از بخش  ها با هم  فرق دارد. به طور کل، مالیات بر ارزش  افزوده، بر اساس چهار فصل طبقه بندی می شود:

  • حساب مالیات بر ارزش افزوده خرید  کالا یا خدمات
  • حساب مالیات بر ارزش افزوده فروش کالا یا خدمات
  • حساب عوارض خرید کالا یا خدمات
  • حساب عوارض فروش کالا یا خدمات

مبلغ  بر اساس ارزش  کالایی یا خدماتی که در صورت حساب خرید کالا یا خدمات درج می شود، باید پرداخت شود. اگر صورت حسابی وجود نداشت، اسناد و مدارکی که نشان دهد که ارزش واقعی کالا یا خدمات به صورت واقعی اعلام نشده است، مالیات بر اساس بهای روز محاسبه می شود.

مالیات بر ارزش افزوده چه زمانی پرداخت می شود؟

طبق قانون، باید هر ۹۰ روز یک بار (البته با فرجه ۱۵ روزه) پرداخت شود. مشمولان قانون موظف هستند تا اظهارنامه را از طریق سامانه مربوطه ارائه کرده  و مبلغ آن را واریز کنند تا مشمول جریمه دیرکرد پرداخت نشوند.

واردات و صادارت 

فروش کالا ها و خدمات که به خارج از کشور صادر می شود، مشمول این مالیات نیست. هم چنین، هر کالای قانونی که به کشور وارد می شود ، مالیات بر ارزش  افزوده آن کسر و سپس اجازه خروج از گمرک پیدا می  کند.

وکیل مالیات بر ارث در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »