مالیات بر ارث ماشین داخلی و وارداتی

مالیات بر ارث ماشین

نحوه تعیین مالیات بر ارث ماشین های داخلی و وارداتی

مالیات بر ارث ماشین
مالیات بر ارث خودرو

بعد از مرگ فرد، ورثه وی موظف به تهیه لیستی از اموال و دارایی های متوفی از قبیل وسائل نقلیه او و تسلیم آن به اداره امور مالیاتی می باشند. مالیات بر ارث خودرو یا مالیات بر ارث وسائل نقلیه بر اساس همین اظهارنامه مالیات بر ارث پرداخت می شود.

قسمتی از اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم در خصوص مالیات بر ارث است که از وراث متوفی نسبت به سهم الارث آنها و با توجه به نرخی که برای هر طبقه از ورثه تعیین شده است وصول می گردد. طبق قانون ارث اموال شامل مالیات بر ارث که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال می یابد.

 سرپرست سازمان امور مالیاتی طی بخشنامه ای نحوه تعیین قیمت ماشین های داخلی و وارداتی به منظور دریافت دو درصد مالیات بر ارث را ابلاغ کرد.

محاسبه آنلاین مالیات بر ارث

مالیات بر ارث خودرو داخلی و وارداتی

براساس مفاد بند 4 ماده 17 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 31 تیر 1394 انواع وسائل نقلیه موتوری، زمینی، دریایی و هوایی به نرخ دو درصد (2 درصد) بهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث مشمول مالیات بر ارث هستند، بدین وسیله مقرر می‌دارد: بهای انواع خودروهای تولید داخل و وارداتی که هر سال در اجرای تبصره 6 ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان متبوع اعلام می‌شود، به عنوان بهای اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، در اجرای مقررات بند 4 ماده 17 قانون مالیات های مستقیم نیز ملاک عمل خواهد بود.

مالیات بر ارث ماشین های داخلی و وارداتی

در نتیجه با توجه به بالا رفتن قیمت خودروها طی یکسال اخیر، می توان گفت که مالیات بر ارث خودرو نیز عملا افزایشی قابل توجه را تجربه کرده است.

فهرست اموال منقول و وسائل نقلیه متوفی از قبیل: موتوری، هوایی، دریایی، زمینی و… هم در همین اظهارنامه مالیات بر ارث جای می گیرند و بنا بر بند چهارم ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم ایران مشمول مالیات بر ارث می باشند.

مالیات بر ارث و نحوه محاسبه آن

بعنوان مثال در صورتی که هنگام نقل و انتقال خودروی متوفا به وارث، سازمان امور مالیاتی، ارزش خودرو را ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کند، دو درصد این مبلغ، یعنی دو میلیون تومان مالیات بر ارث نسبت به وسیله نقلیه به آن تعلق خواهد گرفت. منظور از مالیات بر ارث ماشین یا مالیات بر ارث خودرو نیز همین نوع مالیات است

طبقات وراث هنگام تقسیم ارث

نرخ های یاد شده برای مالیات بر ارث نسبت به وسائل نقلیه به وراث طبقه اول، یعنی به پدر و مادر و همسر و فرزند و نوه اختصاص دارد.

برابر تبصره دوم ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم، نرخ های یاد شده در این ماده برای وراث طبقه دوم، دو برابر و برای وراث طبقه سوم، چهار برابر خواهد بود.

یعنی نرخ مالیات ارث بر وسائل نقلیه برای وراث طبقه دوم معادل ۴ درصد ارزش اعلامی سازمان امور مالیاتی و برای وراث طبقه سوم معادل ۸ درصد این ارزش می باشد.

ماخذ محاسبه مالیات بر اموال منقول

مبدا و ماخذ محاسبه این نوع مالیات، ارزشی است که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می کند.

وصیت عهدی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »