مالیات اموال توقیف شده متوفی

مالیات اموال توقیف شده متوفی
مالیات اموال توقیف شده متوفی
مالیات اموال توقیف شده متوفی

مالیات اموال توقیف شده متوفی

مالیات اموال منقول و غیر منقول توقیف شده متوفی ، اموالی که خارج از محل سکونت یا محل کار متوفی باشد، در صورتی توقیف می گردد که دلیل کافی برای تعلق این اموال در دسترس باشد. در صورتی که مال منقول متوفی در تصرف شخص دیگری باشد و آن شخص نسبت به آن ادعای مالکیت داشته باشد یا اینکه شخص متصرف (شخص ثالث) آن مال را متعلق به دیگری معرفی کند، به عنوان مال محکوم علیه توقیف نخواهد شد البته اگر خلاف ادعای متصرف ثابت شود، او مسئول جبران خسارت خواهد بود.

آیا زن از اموال غیر منقول متوفی ارث می برد؟

در قانون مدنی زن از اموال غیر منقول مرد ارث نمی برد بلکه از قیمت آنها ارث خواهد برد مثلا اگر یک ملک فروخته شود زن از پول آن ارث می برد.

آیا مال قابل توقیف است؟

بخاطر اینکه هرچیزی که دارای ارزش اقتصادی است قابلیت توقیف دارد اموالی که دارای ارزش اقتصادی می باشد هم قابلیت توقیف خواهند داشت.

مقررات عمومی توقیف اموال متوفی

بعد از درخواست توقیف اموال متوفی ماموراجرای حكم باید بدون درنگ نسبت به توقیف اموال متوفی اقدام كند. فرقی ندارد كه این اموال در حوزه دادگاه صادركننده اجراییه باشد یا در حوزه دادگاه دیگر، چون در صورتی که مال در حوزه دادگاه دیگری واقع شده باشد، توقیف آن را از قسمت اجرای احکام آن دادگاه می ‌توان درخواست كرد.

اموال به چه میزانی توقیف خواهد شد؟

باید توجه داشت كه از اموال متوفی به اندازه‌ ای توقیف می‌ شود كه معادل محكوم ‌به و هزینه‌های اجرایی باشد اما هر گاه مال معرفی ‌شده ارزش بیشتری داشته و قابل تجزیه نباشد، تمام آن توقیف خواهد شد. در این صورت چنانچه مال، غیرمنقول باشد، مقدار مشاعی از آن كه معادل محكوم‌ به و هزینه‌ های اجرایی باشد، توقیف می شود.

در صورت عدم دسترسی به اموال منقول برای توقیف چه باید کرد؟

در صورتی که مال منقول معرفی‌ شده در جایی قرار گرفته باشد که درب آن بسته باشد و امکان بازکردن آن نباشد، مأمور اجرای احکام با حضور مأموران انتظامی اقدام لازم را برای باز کردن درب و توقیف مال انجام می‌دهد و در مورد باز کردن محلی که کسی در آن نیست با حضور نماینده دادستان، درب باز خواهد شد.

مأمور اجرا پیش از توقیف اموال منقول باید صورتی که مشتمل بر اوصاف کامل اموال از قبیل نوع، عدد، وزن و اندازه که با تمام حروف و اعداد باشد را تنظیم کند همچنین لازم است در هر مورد، مشخصات و خصوصیاتی که معرف کامل مال باشد، نوشته شود. وقتی که شخص ثالث نسبت به مال منقولی که می ‌خواهد توقیف شود، مدعی حقی است، مأمور اجرا مشخصات و خلاصه اظهارات او را قید می ‌کند.

blank

ارزیابی اموال منقول متوفی چگونه است؟

اموال منقول متوفی، حین توقیف ارزیابی می ‌شود. قیمت اموال را با وراث متوفی با توافق یکدیگر تعیین می‌ کنند و اگربا یکدیگر به توافق نرسند یا اینکه اصولاً حین توقیف حاضر نباشند، قیمت اموال توسط ارزیاب تعیین می ‌شود.

تعیین ارزیاب با توافق طرفین است و در صورت حاصل نشدن توافق یا حاضر نشدن وراث، مأمور اجرا از میان کارشناسان رسمی و در صورت نبودن کارشناسان رسمی از بین اشخاص معتمد و خبره، ارزیاب را معین می‌ کند و هر گاه هنگام توقیف به ارزیاب دسترسی نباشد، قیمتی که تعیین می ‌کند، برای توقیف مال ملاک عمل است.

توقیف اموال منقول چگونه است؟

در حالت اخیر، مأمور اجرا نسبت به تعیین ارزیاب و تقویم مال به قید فوریت عمل خواهد کرد. نظریه ارزیاب بلافاصله به طرفین ابلاغ می‌ شود و هر یک می ‌توانند ظرف سه روز از تاریخ ابلاغ ارزیابی، به آن اعتراض کنند. دادگاهی که حکم به وسیله آن اجرا می ‌شود، به اعتراض رسیدگی می‌کند.

نحوه توقیف مال غیرمنقول چگونه است؟

بر اساس ماده‌ 99 قانون اجرای احکام مدنی، هر گاه مال غیرمنقولی توقیف شود، باید به اداره‌ ثبت محلی که مال غیرمنقول در آنجا واقع است، اطلاع داده شود.

بر طبق ماده‌ 100 همین قانون، اداره‌ ثبت محل، در صورتی ‌که آن مال، به نام محکوم‌ علیه به ثبت رسیده باشد، بازداشت آن مال را در «دفتر املاک» وارد می نماید و به مسئولان اجرای حکم هم اطلاع می ‌دهد که آن مال، به نام محکوم‌علیه ثبت شده است همچنین در صورتی که آن مال در جریان ثبت شدن به نام محکوم‌علیه باشد، اداره‌ ثبت، بازداشت آن مال را در «دفتر املاک بازداشتی» درج می ‌کند و به مسئولان اجرای حکم نیز اطلاع می ‌دهد.

وصیت چیست ؟ چه زمانی لازم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »