اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی
اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی
اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

مقررات مربوط به ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم
چگونگی تعیین زمان پرداخت مالیات مواد ۸۶ و ۱۰۴ ابلاغ اوراق مالیاتی ماده ۲۰۹ و اعتراض نسبت به برگ تشخیص و آراء هیئت های حل اختلاف مواد ۲۴۷ و ۲۵۱
در خصوص رعایت مقررات آیین دادرسی مدنی راجع به موارد ابلاغ که به تجویز ماده ۲۱۹ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶ در مورد ابلاغ اوراق مالیاتی لازم الرعایه می باشد نکات ذیل را یادآوری می نماید:

بند 1

هرگاه روز آخر موعد مصادف می‌شود با روز تعطیل ادارات آن روز که تعطیل است به حساب نمی‌آید و روز آخر موعد روزی خواهد بود که ادارات بعد از تعطیل باز می شوند.

بند 2

مواردی که ابتدای آن تاریخ ابلاغ یا اعلام است روز ابلاغ و اعلام و همچنین روز اقدام جزء مدت محسوب نمی شود.

جهت درک صحیح مطالب فوق مبادرت به ذکر مثال های زیر می گردد :

مثال الف

به موجب تبصره ماده ۲۳۹ قانون مالیات های مستقیم مادی می تواند ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات در صورت عدم مراجعه به ممیز کل در مدت مزبور و اعتراض خود را تسلیم نماید حال چنانچه برگ تشخیص در تاریخ ۱۵ مهرماه به وی ابلاغ شده باشد ماده می‌تواند حداکثر تا آخر وقت اداری روز ۱۶ آبان ماه اعتراض خود را کتباً تسلیم کند.

زیرا روز ۱۵ مهر ماه و ۱۶ آبان ماه که روزهای ابلاغ به مودی و اقدام از طرف وی می باشد جزء مدت محسوب نمی شود و در صورتی که روز ۱۶ آبان مصادف با تعطیل ادارات باشد و روز ۱۷ آبان ادارات باز شوند وی می‌تواند تا پایان وقت اداری آن روز اعتراض کتبی خود را تسلیم نماید.

مثال ب

به موجب بند یک ماده ۲۴۷ و ماده ۲۵۱ قانون مالیاتهای مستقیم مدت یک ماه جهت اعتراض به رای هیات حل اختلاف بدوی و یا شکایت از رای هیات حل اختلاف تجدیدنظر به شورای عالی مالیاتی پیش‌بینی گردیده بر این مبنا با توجه به اینکه طبق ماده ۶۱۲ قانون آیین دادرسی مدنی ماه مطابق با ماه شمسی است هرگاه رای هیات حل اختلاف تجدید نظر در تاریخ ۱۴ خرداد ماه ابلاغ شده باشد با در نظرگرفتن مراتب مذکور در بند الف فوق تا آخر وقت روز ۱۵ تیرماه شاکی می تواند شکواییه خود را به شورای عالی مالیاتی تسلیم کند.

همچنین است اگر رای مزبور روز ۲۰ شهریورماه و یا ۲۵ اسفند ماه ابلاغ شده باشد مهلت تسلیم شکواییه به شورای یادشده به ترتیب تا آخر وقت اداری روزهای ۲۱ مهر و ۲۶ فروردین ماه سال بعد خواهد بود.

ضمنا در مواردی که در مقررات مالیاتی برای انجام امری موعد تعیین شده و مدت آن با ابلاغ و اعلام مشخص نشده باشد مانند پرداخت مالیات حقوق موضوع ماده ۸۵ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶ روز پرداخت حقوق جزا موعد محسوب خواهد شد با این با اینکه اگر روز ۲۰ اردیبهشت پرداخت شده باشد پرداخت کننده تا آخر وقت اداری روز ۱۸ خرداد ماه جهت پرداخت مالیات مکسوره به حوزه ذیربط مهلت خواهد داشت و در این گونه موارد چنانچه روز آخر مصادف با تعطیلات ادارات باشد اولین روز اداری بعد از تعطیل آخرین مهلت جهت انجام تکالیف مقرر خواهد بود.

توضیحات مربوط به ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »