سهم الارث جنین در ماده 957

سهم الارث جنین
سهم الارث جنین
سهم الارث جنین

محاسبه سهم الارث جنین چگونه است؟

سهم الارث جنین در ماده 957 امروزه مطابق با قانون مدنی، مقررات و احکام مربوط به ارث و نحوه تقسیم کردن آن پیش بینی شده است. در نتیجه همانطور که واضح است افرادی می توانند از مورث ارث ببرند که زنده باشند. ولی براساس قانون مدنی، جنینی هم که در شکم مادرش است، در شرایطی می تواند ارث ببرد. به این خاطر که او هم یک موجود زنده است و اهلیت تمتع یا برخورداری از حقوق را به محض انعقاد نطفه اش به دست آورده است. بنابراین در این مقاله قصد داریم که به بررسی کامل و دقیق پیرامون ارث جنین و سهم الارث جنین بپردازیم. به همین جهت، ابتدا ارث و سپس ارث جنین و شرایط ارث بردن جنین را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ارث در قانون مدنی 867 چیست؟

بر اساس ماده 867 قانون مدنی ، «ارث به موت حقیقی یا به موت فرضی مورث تحقق پیدا می کند» . بنابراین، ارث ناظر بر مالی است که از طرف شخص متوفی به بازماندگان وی می رسد که باید بر طبق قواعد ارث میان آنها تقسیم بشود. ناگفته پیداست که مسئله ارث و نحوه تقسیم کردن آن از جمله پیچیده ترین و مهمترین مسائل حقوقی است که در قرآن کریم با دقت به آن پرداخته شده است . بر اساس قانون مدنی نیز ارث متوفی بر اساس درجه نزدیکی ، به بازماندگان وی می رسد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طبقات ارث کلیک کنید.

ارث جنین در ماده 957 قانون مدنی

بر اساس ماده 957 قانون مدنی ، به طور کلی جنین یا حمل اهلیت دارا شدن حقوق را به شرط اینکه زنده متولد بشود داراست . بر اساس این ماده ، «حمل از حقوق مدنی متمتع می گردد، مشروط بر اینکه زنده متولد شود». همانطور که از این ماده مشخص است، حمل یا جنین هم می تواند از ارث برخوردار باشد، البته به شرط اینکه زنده به دنیا بیاید. بنابراین، علیرغم تصوری که سهم الارث را تنها متعلق به اشخاصی که زنده اند می داند، جنین نیز در صورتی که جزء ورثه باشد، قابلیت ارث بردن را خواهد داشت که در این حالت ، تا زمان به دنیا آمدن جنین باید برای تقسیم ارث صبر کرد .

شرایط ارث بردن جنین

در ماده 875 قانون مدنی ، در خصوص شرایط ارث بردن جنین چنین مقرر شده است : «شرط وراثت زنده بودن در حین فوت مورث است و اگر حملی باشد ، در صورتی ارث می برد که نطفه او حین الفوت منعقد بوده و زنده هم متولد شود ، اگر چه فورا پس از تولد بمیرد» . بر این اساس ، شرایط ارث بردن جنین شامل دو مطلب است :

اولا اینکه انعقاد نطفه جنین باید قبل از فوت مورث بوده باشد و ثانیا ، اینکه جنین حتما باید زنده متولد بشود ؛ اگر چه یک لحظه بعد از زنده متولد شدن فوت کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط ارث بردن جنین کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سهم ارث جنین به سایت مراجعه کنید . کارشناسان و مشاوران ما آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی به سوالات شما عزیزان پیرامون سهم ارث جنین پاسخ دهند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »