ارزش افزوده (VAT) یا مالیات غیر مستقیم

ارزش افزوده (VAT) یا مالیات غیر مستقیم
ارزش افزوده (VAT) یا مالیات غیر مستقیم
ارزش افزوده (VAT) یا مالیات غیر مستقیم

همه چیز در مورد ارزش افزوده (VAT) یا مالیات غیر مستقیم

ارزش افزوده یا مالیات غیر مستقیم یکی از مسائل مهمی که همواره ذهن مصرف کنندگان را به خود مشغول کرده مالیات بر ارزش افزوده است بطوری که گفته شده مالیات کالای تولید شده به جای اینکه فقط از تولید کننده گرفته شود بین مصرف کنندگان سر شکن می شود و در واقع نظام مالیاتی کشور با این کار قصد حمایت از تولید کننده را داشته ولی اینکه واقعا به این هدف رسیده یا خیر نیازمند تحقیقات و پژوهش های گسترده است .

ضمن اینکه سر شکن شدن این نوع مالیات بین مصرف کنندکان سهم هر خریدار و مصرف کننده را ناچیز می نماید . قبل از اینکه به سوالات اساسی در خصوص مالیات غیر مستقیم پاسخ دهیم به اختصار یک تعریف مختصر در خصوص این نوع مالیات خواهیم داشت .

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

ارزش افزوده در اصلاح لغوی یعنی افزایش ارزش یک محصول از ابتدای تولید تا مرحله تکمیل . بعنوان مثال شما یک کیف را در نظر بگیرید کیف که از ابتدا کیف نبوده است در ابتدا پارچه یا چرمی بوده که خریداری شده بعد برش داده شده و در مرحله بعد روی ان طرح زده شده بعد دوخته شده و در نهایت در اختیار مغازه دار برای فروش قرار گرفته است .

کیف دوخته شده ارزشی برابر با آن پارچه اولیه ندارد و در هر مرحله که روی آن کار شده است بر اررزش آن افزوده شده و قیمتش بالاتر رفته است این بالا رفتن قیمت به دلیل زحمتی است که در مراحل مختلف روی آن اعمال شده تا در نهایت به صورت یک کیف در بازار به فروش برسد .

یا یک مثال ساده تر : یک بوفه رو در نظر بگیرید این بوفه در ایتدا چوب بی شکل بوده است که توسط نجار خریداری شده این چوب به صورت مناسب برش داده شده است و بعد برش های مختلف به هم وصل شده اند بعد روی آن مثلا طرحی به صورت منبت یا هر طرح  دیگری کار شده و بعد به رنگ کار برای رنگ کردن تحویل شده و در نهایت بعد از خشک شدن رنگ به بازار عرضه شده است .

ارزش افزوده یا مالیات غیر مستقیم
ارزش افزوده یا مالیات غیر مستقیم

در فرایند ساخته شدن بوفه افراد مختلفی روی چوب کارهای متفاوتی انجام داده اند و به مرور با درست شدن بوفه و زیباتر شدن آن بر قیمت بوفه افزوده شده است. یک بوفه بدون رنگ قیمتی برابر با بوفه رنگ شده ندارد این یعنی ارزش افزوده . یعنی ارزشی که در مراحل مختلف تولید یک محصول به آن افزوده می شود و ناشی از کار بر روی محصول است .

انواع مالیات برارزش افزوده که در قانون مقرر شده است ؟

در قانون سه نوع مالیات بر ارزش افزوده مقرر گردیده است :

  • مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرفی
  • مالیات بر ارزش افزوده از نوع درآمدی
  • مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی

که در مطالب بعدی هر یک را به طور اختصار شرح خواهیم داد. در پایان هر گونه سوالی در رابطه ما مالیات داشته باشید می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و سوالات خود را مطرح نمایید و یا با مراجعه به سایت از مطالبی که در این خصوص نوشته شده استفاده نمایید. 

وکیل مالیات بر ارث در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »