ارث بردن فرزند رضاعی

ارث بردن فرزند رضاعی

ارث بردن فرزند رضاعی

ارث بردن فرزند رضاعی
ارث بردن فرزند رضاعی

مطابق با قانون مدنی، در مورد انواع قرابت اگر زنی بغیر از مادر کودک به او شیر بدهد، با او نوعی خویشاوندی و قرابت پیدا می کند که به آن در اصطلاح قرابت رضاعی می گویند. از جمله آثار قرابت رضاعی آن است که این دو فرد به هم محرم می گردند. ولی سوال مهمی که برای بسیاری از کاربران در خصوص آثار قرابت رضاعی مطرح می شود این که آیا قرابت رضاعی رابطه توارث هم بین طرفین بوجود می آورد؟ به بیانی دیگر، آیا فرزند رضاعی هم ارث می برد؟ در پاسخ به این سوال، در این مقاله به توضیح قرابت رضاعی و شرایط ایجاد خویشاوندی رضاعی پرداخته و در ادامه شرایط ارث بردن فرزند رضاعی را بررسی می کنیم.

مالیات بر ارث سهام

قرابت رضاعی چیست؟

قرابت رضاعی یکی از انواع خویشاوندی یا قرابت است. در اصطلاع لغوی رضاع به معنی شیر خوردن می باشد. در واقع، خویشاوندی رضاعی نوعی از رابطه خویشاوندی است که در اثر شیر خوردن کودکی از زنی بغیر از مادر خود به وجود می آید. در واقع، به دلیل آنکه شیر خوردن به اندازه معینی، موجب رشد و نمو کودک می گردد، می تواند باعث بوجود آمدن رابطه ای بین طفل و خویشاوندان رضاعی او شود. به همین جهت قانونگذار هم آثاری بر این رابطه اضافه کرده است. که در مقاله های بعدی در مورد خویشاوندی رضاعی تو توضیح خواهیم داد.

شرایط ایجاد خویشاوندی رضاعی چیست؟

مطابق با قانون مدنی، شرایطی که باعث بوجود آمدن محرمیت رضاعی بین کودک و مادر رضاعی ایجاد می شود مطرح شده است. براساس ماده 1046 قانون مدنی، شرایط تحقق قرابت رضاعی عبارت است از:

  • شیر زن از بارداری مشروع بوجود آمده است.
  • اندازه شیری که کودک خورده است از یک و از یک شوهر باشد.
  • طفل شیر را بطور مستقیم از سینه زن مکیده باشد.
  • شیر خوردن کودک پیش از تمام شدن دو سال از تولد او باشد.
  • کودک لااقل یک شبانه روز و یا 15 دفعه متوالی شیر کامل خورده باشد، بدون اینکه در این بین غذای دیگر یا شیر زن دیگری را بخورد.

ارث فرزند رضاعی

همانطور که گفته شد، رضاع یا شیر خوردن، باعث بوجود آمدن نوعی از خویشاوندی می شود که به آن قرابت رضاعی می گویند. ولی آیا فرزند رضاعی هم مثل فرزند طبیعی ارث می برد، به نظر می رسد که پاسخ به این سوال منفی است. به بیانی دیگر، رابطه توارث تنها بین والدین طبیعی و فرزندان آنها به وجود می آید و به همین خاطر، فرزند رضاعی از والدین رضاعی خود ارث نخواهند برد. برای مثال، در صورتی که زنی یک دختر بچه را با شرایط گفته شده شیر بدهد، مادر رضاعی او محسوب می شود و شوهر آن زن هم پدر رضاعی او می باشد.

حال اگر این اشخاص بمیرند، تنها فرزندان خود آنها ارث می برند و فرزند رضاعی آنها از ایشان ارث نخواهد برد، ولی از پدر و مادر اصلی خودش ارث می برد. در نظر داشته باشید در مورد ارث به طور کلی در مقاله قبلی توضیح داده شده است.

ارث بردن فرزند رضاعی
ارث بردن فرزند رضاعی

کاربران محترم در صورتی که سوالی در مورد مالیات بر ارث داشته باشید می توانید با ما تماس گرفته و از مشاوره های ما بهره مند شوید.

ارث به چه کسانی تعلق نمی گیرد؟

مالیات اموال توقیف شده متوفی

معامله معارض چیست وچه حکمی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »