مالیات بر ارث سپرده بانکی

مالیات بر ارث سپرده بانکی

مالیات بر ارث سپرده های بانکی چند درصد است؟ نرخ مالیات بر ارث سپرده بانکی در سال 98 چقدر است؟مالیات بر ارث سپرده های بانکی از چه معافیت هایی برخوردار است؟ مالیات بر ارث سپرده بانکی چگونه محاسبه می شود؟ در صورتی که به دنبال پاسخ پرسش های فوق هستید با ما همراه باشید تا در این مقاله به تمامی پرسش های شما در خصوص مالیات بر ارث سپرده بانکی پاسخ دهیم!

مالیات بر ارث اوراق بهادار

مالیات بر ارث سپرده بانکی چیست و چه اهمیتی دارد؟

مالیات بر ارث سپرده بانکی
مالیات بر ارث سپرده بانکی

زمانی که شخصی فوت می‌کند ابتدا شناسنامه‌ی او ابطال می‌گردد و با توجه به این که سیستم‌های اطلاعاتی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی مختلف به هم متصل هستند، این موضوع به اطلاع کلیه‌ی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری،  ثبت اسناد و املاک کشور، دفاتر اسناد رسمی، کارگزاری‌های بورس و … می‌رسد و کلیه‌ی حساب‌های شخص متوفی مسدود می‌گردد.

مسلماً برگزاری مراسم ختم، کفن و دفن و سایر اموری که وراث پس از فوت مرحوم باید انجام دهند هزینه‌های زیادی دارد که با توجه به غیر مترقبه بودن موضوع ممکن است وراث مبلغ مذکور را در حساب خود نداشته باشند. از این رو در بسیاری از موارد وراث به این فکر می افتند که از حساب خود متوفی پول را برداشت کنند و مخارج مربوط به مراسم را پرداخت کنند اما متاسفانه وقتی به بانک مراجعه می‌کنند تازه متوجه می‌شوند که حساب متوفی مسدود است و نمی‌توان پولی را از آن برداشت کرد.

گواهی انحصار وراثت سپرده بانکی

برای این که وراث بتوانند به حساب متوفی دسترسی داشته باشند و بتوانند از آن پول برداشت کنند ابتدا باید نسبت به دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام نمایند.گواهی انحصار وراثت یک مدرک قانونی است که به ادارات و سازمان های دولتی نشان می دهد وراث مرحوم دقیقا چه افرادی هستند و در واقع وراث برای این که به ادارات و سازمان های دولتی ثابت کنند که واقعا جزو وراث متوفی هستند به این گواهی نیاز دارند. پس از آن که گواهی انحصار وراثت اخذ شد وراث باید نسبت به پرداخت مالیات بر ارث اقدام کنند. مالیات بر ارث مالیاتی است که به ماترک متوفی تعلق می گیرد و وراث تا قبل از پرداخت مالیات بر ارث هر یک از اموال ، اجازه فروش یا انتقال آن را ندارند. سپرده های بانکی هم از این قانون مستثنی نیست و برای دسترسی به آن ، وراث باید مالیات بر ارث سپرده بانکی را پرداخت کنند.

آیا برای مالیات سپرده بانکی معافیتی در نظر گرفته شده است؟

در صورتی که تاریخ فوت متوفی در سال 1395 یا بعد از آن (تا کنون) باشد متاسفانه هیچ معافیتی به مالیات برای ارث سپرده بانکی او تعلق نمی گیرد.

اما اگر تاریخ فوت متوفی در سال 1394 یا قبل از آن باشد ، هشتاد درصد (80%) مبلغ موجود در حساب های بانکی او از پرداخت مالیات بر ارث سپرده بانکی معاف می شود.

مالیات بر ارث سپرده ها چند درصد است؟

نرخ مالیات بر ارث سپرده بانکی با توجه به تاریخ فوت و همچنین نسبت وراث با متوفی متفاوت است و به طور کلی هرچه نسبت وراث با متوفی نزدیک تر باشد نرخ مالیات برای آن ها کمتر ، و هرچه نسبت وراث با متوفی دور تر باشد ، نرخ مالیات برای آن ها بیشتر می شود.

در صورتی که تاریخ فوت مربوط به سال 95 یا بعد از آن تا کنون باشد ، مالیات بر ارث سپرده  برای وراث طبقه اول به نرخ سه درصد (3%) ، برای وراث طبقه دوم به نرخ شش درصد (6%) و برای وراث طبقه سوم به نرخ دوازده درصد (12%) محاسبه می شود.

اگر تاریخ فوت مربوط به سال 94 یا قبل از آن باشد مالیات سپرده بانکی به شرح زیر محاسبه می گردد:

اگر مبلغ سپرده تا 5 میلیون تومان باشد ، نرخ آن برای وراث طبقه اول ، دوم و سوم به ترتیب 5% ، 15% و 35% می باشد.

اگر مبلغ سپرده تا 20 میلیون تومان باشد ، نسبت به مازاد 5 میلیون تومان نرخ ها برای وراث طبقه اول ، دوم و سوم به ترتیب 15% ، 25% و 45 % می باشد.

اگر مبلغ سپرده تا 50 میلیون تومان باشد ، نسبت به مازاد 20 میلیون تومان نرخ ها برای وراث طبقه اول ، دوم و سوم به ترتیب 25% ، 35% و 55% می باشد.

اگر مبلغ سپرده بیش از 50 میلیون تومان باشد ، نسبت به مازاد 50 میلیون تومان نرخ ها برای وراث طبقه اول ، دوم و سوم به ترتیب 35% ، 45 % و 65 % می باشد.

وراث طبقه اول ، دوم و سوم چه کسانی هستند ؟

وراث طبقه اول : پدر ، مادر ، زن ، شوهر ، اولاد و اولادِ اولاد

وراث طبقه دوم : اجداد ، برادر ، خواهر و اولاد آن ها

وراث طبقه سوم : عمو ، عمه ، دایی ، خاله و اولاد آن ها

دقت کنید تازمانی که حتی فقط یک نفر ازطبقه اول درقید حیات باشد، به طبقات دوم و سوم هیچ ارثی تعلق نمیگیرد.

2 پاسخ

  1. سلام
    پدر و مادر من شهریور همین سال فوت کردن و منم تنها وارث هستم 2خونه و 2 مغازه ارث گذاشتن من که
    نقدینکی کافی برای مالیات و انتقال اسناد ندارم چه کار
    باید بکنم؟و چندتا کارت بانکی ازشون دارم که از موجودیشون
    بی خبرم در این مورد چه راهی وجود داره؟

    مرسی

    1. سلام.. روحشون شاد باشه.. با توجه به این که نقدینگی کافی ندارید میتونید مالیات بر ارث اموال پدر و مادرتون رو از موجودی حساب بانکی خودشون پرداخت کنید. برای اطلاع از موجودی حساب های بانکی و استعلام بابت سایر سپرده های بانکی که ممکنه ازشون بی خبر باشید باید در فرم اظهارنامه ابتدا فقط سپرده های بانکی رو اعلام کنید. توضیحات در مورد نحوه تکمیل اظهارنامه یک مقدار مفصل هست. می تونید با شماره تلفنی که در سایت قرار دادیم تماس بگیرید و مشاوره تلفنی رایگان داشته باشید. با ارائه توضیحات تکمیلی، بهتر می تونیم راهنماییتون کنیم. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »