مالیات بر ارث سهام شرکت سهامی

مالیات بر ارث سهام شرکت سهامی
مالیات بر ارث سهام شرکت سهامی
مالیات بر ارث سهام شرکت سهامی

مالیات بر ارث نسبت به سهام در شرکت سهامی

امروزه سالخوردگی جمعیت و از طرف دیگر گذشت بیشتر از شصت سال از عمر نظام سهامداری در کشور، به صورت طبیعی مسایل حقوقی خاص خودش را در شرکت ها بوجود می آورد. بنابراین یکی از دلایلی که در حال حاضر بیشتر از گذشته خود را نشان می دهد مسأله مالیات بر ارث نسبت به سهام در شرکت های سهامی است که مردم آن را تحت عنوان مالیات برارث سهام دنبال و جستجو می نمایند. در این مقاله به بحث و بررسی این موضوع می پردازیم.

دانستنی های ارث

میزان مالیات بر ارث سهام شرکت سهامی یات بر ارث نسبت به سهام

هدف از بیشتر جستجوهای که مردم درباره مالیات بر ارث نسبت به سهام می نمایند اطلاع از مقدار مالیات بر ارث نسبت به سهام و چگونگی مراحل قانونی انجام آن است.

مالیات بر ارث نسبت به سهام و اوراق بهادار

در ادامه مطلبی که در خصوص مالیات بر ارث سهام موروثی مطالعه کردید نکات زیر را در مورد مالیات بر ارث نسبت به سهام شرکت ها در نظر داشته باشید:

  1. بسیاری از مدیران در شرکت های سهامی برای نگهداری از دفاتر سهام و ثبت دقیق نقل و انتقالات سهام کوتاهی می کنند، این غفلت می تواند چالش های بزرگی را در گلوگاه های زیادی بوجود بیاورد از جمله در مرحله شناسایی و قبول تعداد سهام موجود و سهام منتقل شده سهامداران در گذشته.
  2. به خاطر دریافت گواهی فوت و سپس گواهی انحصار وراثت برای سهامدار متوفی اهمیت بدهید. بدون وجود گواهی انحصار وراثت، مدیران شرکت سهامی نمی توانند شخصی را ورثه سهامدار متوفی به شمار آورند حتی در صورتی که اطمینان داشته باشند که او از ورثه متوفی است.
  3. وراث سهامداری که فوت شده باید در اظهارنامه مالیات بر ارث تعداد سهام شخص متوفی در شرکت را به عنوان قسمتی از اموال بجا مانده از او افشا کرده باشند.

منبع : مالیات بر ارث

  1. اخذ مفاصا حساب مالیات بر ارث نسبت به سهام فرد در گذشته و برای انتقال سهام او به وراث و ثبت آن در دفاتر سهام شرکت، ضرورت دارد.
  2. تقسیم سهام بین وراث طبق قوانین ارث ایران صورت خواهد گرفت. تقسیم ارث بین وراث از جمله در خصوص سهام بر اساس دین و مذهب شخص متوفی انجام خواهد شد.
  3. در ستون نقل و انتقالات دفاتر سهام شرکت، انتقال سهام از سهامدار متوفی با اشاره به شماره و تاریخ گواهی انحصار وراثت به ورثه درج خواهد شد و به امضای وراث هم خواهد رسید.
  4. اوراق سهام قبلی اخذ و باطل خواهد شد و برای هر یک از وراث مناسب با تعداد سهامی که به آنها به ارث رسیده است ورقه سهام، صادر و تحویل خواهد گردید.

تعیین نرخ مالیات بر اساس نسبت با متوفی

  • به هر صورت در قانون فعلی مالیات بر ارث بر حسب این که ترکه متوفی به چه میزان باشد مالیات تفاوت دارد.
  • نرخ مالیات بر ارث، تابعی از این امر هم است که وارث با متوفی چه نسبتی داشته باشد.
  • هرچه نسبت وارث با متوفی نزدیک‌تر باشد، مالیات بر ارث کمتر است و هرچقدر که نسبت وارث با متوفی دورتر باشد، نرخ مالیات بر ارث بیشتر خواهد بود.

به طور دقیق نرخ‌های اعلامی سازمان امور مالیاتی برای وراث طبقه یک است و به ترتیب برای وراث طبقه دوم دو برابر و برای وراث طبقه سوم به چهار برابر می‌رسد.

همچنین باید در نظر داشت که اگر در هر طبقه حتی یک نفر ورثه در حال حیات باشد، سبب می‌شود طبقات دیگر از جهت ارث بردن باطل شوند و هیچ ارثی به آنها تعلق نگیرد.

مالیات بر ارث قبل از تعدیل

طبق قانون گذشته مالیات بر ارث، مالیات برارث دارایی‌های تا مبلغ ۵٠‌ میلیون ریال برای طبقه اول شامل ۵‌ درصد ارزش اموال بود. که این میزان برای طبقه دوم به ١۵‌درصد ارزش دارایی و برای طبقه سوم به ٣۵‌درصد ارزش دارایی می‌رسید.

همچنین مالیات برارث دارایی‌هایی تا مبلغ ٢٠٠‌ میلیون تومان برای طبقه اول ١۵‌درصد ارزش دارایی، برای طبقه دوم ٢۵‌درصد و برای طبقه سوم ۴۵‌درصد تخمین زده شده بود.

همچنین نرخ مالیات برارث دارایی و اموال بیش از ۵٠٠‌ میلیون ریال برای وراث طبقه اول شامل ٣۵‌درصد ارزش دارایی، برای طبقه دوم ۴۵‌ درصد و برای طبقه سوم ۶۵‌درصد ارزش دارایی محاسبه شده بود.

وکیل متخصص در مالیات بر ارث سهام شرکت ها

قبول وکالت در پرونده های مالیاتی تهران مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

اعتراض به مالیات بر ارث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »