مالیات بر ارث سهام عدالت

مالیات بر ارث سهام عدالت

مالیات بر ارث سهام عدالت چیست؟

مالیات بر ارث سهام عدالت
مالیات بر ارث سهام عدالت

مالیات بر ارث سهام عدالت هم مانند سایر اموال مشمول مالیات بر ارث ، قوانین خاص خود را دارد.در صورتی که میخواهید بدانید مالیات بر ارث سهام عدالت چقدر است ، در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید.

مالیات بر ارث خودرو

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت هم همانند یارانه به منظور کاهش اختلاف طبقاتی و کمک به طبقه کم درآمد جامعه در نظر گرفته شده است که در واقع قسمتی از سهام شرکت های دولتیست که به قشر کم درآمد اختصاص داده می شود.

مالیات بر ارث سهام عدالت چیست ؟

همانطور که می دانید پس از فوت شخص ، وراث او برای دریافت سهم الارث خود باید بر اساس قانون مالیات های مستقیم به دولت مالیات پرداخت کنند که مالیات بر ارث نام دارد.

البته قبل از پرداخت مالیات بر ارث دریافت گواهی انحصار وراثت الزامیست.

در خصوص سهام عدالت هم وراث برای دریافت مزایای آن ، باید پس از گرفتن گواهی انحصار وراثت نخست مالیات بر ارث سهام عدالت را بپردازند.

مالیات بر ارث سهام عدالت چقدر است؟

مقررات مربوط به ماده ۱۷ قانون مالیاتهای مستقیم

نحوه محاسبه مالیات بر ارث سهام عدالت

شماره : 200/97/14
تاریخ :1397/8/13

از آنجا که مطابق بند ۶ ماده ۱ آیین نامه اجرایی “افزایش ثروت خانواده های ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون بر اساس توزیع سهام عدالت” موضوع تصویب نامه شماره 36254 ه 104159/ت مورخ 1385/8/28 هیئت محترم وزیران ، سهام عدالت عبارت است از :

سهام شرکت واسط شرکت کارگزاری سهام عدالت که به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهامی خاص واگذار می‌شود.

بر اساس بند ۲ ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره ۲ آن اموال و دارایی‌هایی که در نتیجه فوت شخص به وراث طبقه اول انتقال می‌یابد نسبت به سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم آنها مشمول مالیاتی به میزان یک و نیم برابر های مذکور در تبصره یک ماده ۱۴۳ و ماده ۱۴۳ مکرر قانون طبق مقررات مزبور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث می باشد.

که نرخ های یاد شده برای وراث طبقه دوم و سوم به ترتیب ۲ و ۴ برابر خواهد شد.بنابراین سهام عدالت از مصادیق بند ۲ ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم بوده که با توجه به نرخ های مذکور در این بند مالیات بر ارث سهام عدالت برای وراث طبقه اول معادل شش درصد (6%) ارزش اسمی و برای وراث طبقه دوم و سوم به ترتیب دوازده درصد (12%) و بیست و چهار درصد (24%) ارزش اسمی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »