مالیات بر ارث حساب بانکی

مالیات بر ارث حساب بانکی

مالیات بر ارث حساب بانکی شامل سپرده های قرض الحسنه، سپرده های جاری و پول نقد موجود در صندوق های امانات دولتی و یا خصوصی است که دولت حق انتقال آن حساب و یا پول را از وراث بعد از مرگ دریافت می کند. نرخ مالیات بر ارث حساب و نحوه محاسبه میزان مالیات بر ارث سپرده های بانکی به عوامل همچون تاریخ فوت، طبقه وراث بستگی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

دانستنی های ارث

مالیات بر ارث حساب بانکی
مالیات بر ارث حساب بانکی

مالیات بر ارث حساب بانکی چیست ؟

همه ما اصطلاح مالیات برارث و سپرده بانکی را تا کنون بارها و بارها شنیده ایم ولی چیزی حائز اهمیت است ترکیب مالیات برارث سپرده بانکی است در صورتی که بخواهیم یک تعریف عامیانه و در عین حال کامل از مالیات بر ارث سپرده بانکی ارائه دهیم باید گفت به محض اینکه یک نفر فوت می کند شناسنامه فرد باطل می شود و با توجه به یکپارچه شدن سیستم های اطلاعاتی فوت فرد از طریق سازمان ثبت احوال در هنگام ابطال شناسنامه به ارگانهایی نظیر بانکها ، سازمان ثبت اسناد و املاک ، دفاتر اسناد رسمی و … گزارش میگردد.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید: مالیات بر ارث

کلیه حساب های بانکی متوفی مسدود می گردد و قابلیت دسترسی و برداشت از این حساب ها وجود ندارد و این چیزی است که واراث اول ازهمه با آن روبه رو می شوند چرا که غالبا وراث در جهت هزینه های کفن و دفن و مراسمات معوله عزاداری به بانک نراجعه که از حساب بانکی خود متوفی برداشت کنند و در آن لحظه با این پیام بانک مواجه میشوند که حساب های بانکی متوفی مسدود است و حق برداشت ندارند بنابراین وراث در اولین قدم برای برداشت از حساب متوفی باید انحصار وراثت را انجام دهند تا همگی ورقه متوفی معیین شوند سپس به اداره مالیات مربوطه مراجعه و با پرداخت مالیات بر ارث سپرده بانکی موجبات رفع توقیف از حساب متوفی را فراهم آورده .

در محاسبه مالیات ‌بر ارث حساب بانکی اگر چنانچه متوفی دارای حساب مشترک با اشخاص دیگری دارد فقط به سهم متوفی مالیات تعلق می گیرد. چنانچه متوفی پول نقد در صندوق های دولتی و یا خصوصی داشته باشد باید 10درصد این مبالغ را به عنوان مالیات ‌بر ارث حساب بانکی پرداخت نماید.

مالیات بر ارث سپرده های بانکی در سال 98

مالیات بر ارث حساب های بانکی از سال ۹۵ تا سال 98، ۳ درصد می باشد یعنی ۳ درصد کل حساب بانکی به نحوی که در این خصوص باید عرض کرد که حساب ها و سپردهای بانکی از سال ۹۵ تا کنون از هیچ معافیت مالیاتی بهره مند نیستند و از کل سپرده این ۳ درصد لحاظ می شود .

در حالی که در مورد سپردهای بانکی قبل از سال ۹۵ ودر مورد افرادی که قبل سال ۹۵ فوت کرده اند و مشمول قانون قبلی می شوند باید عرض کرد ۸۰ درصد سپرده مشمول معافیت می شد و از بیست دردرصد باقی مانده به این شرح مالیات اخذ می گردد:

تعیین مالیات بر ارث حساب بانکی

سپرده بانکی تا پنج میلیون ۱۵ درصد

سپرده بانکی ۵ تا ۲۰ میلیون ۲۰ درصد

سپرده بانکی ۲۰ تا ۵۰ میلیون ۳۰ درصد

سپرده از ۵۰ میلیون به بالا ۳۵ درصد

سخن پایانی بر مالیات بر ارث حساب بانکی

سعی کردیم مبحث مالیات بر ارث سپردهای بانکی را بصورت کامل و عامیانه برایتان شرح دهیم . البته تمام مالیـات بر ارث ها چه نقدی و چه غیر نقدی دارای تبصره ها و بندهای زیادی هستند که یک وکیل و مشاور مالیاتی بر آنها اشراف کامل دارد .

تیم مجرب مشاوران مالیاتی ما هم در زمینه مالیات برارث حساب بانکی دارای تجارب فراوانی هستند که می توانند گره گشای خوبی برای کسب نتیجه دلخواه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »