مالیات بر ارث اوراق بهادار

مالیات بر ارث اوراق بهادار
مالیات بر ارث اوراق بهادار
مالیات بر ارث اوراق بهادار

مالیات بر ارث اوراق بهادار – مالیات بر ارث اوراق چقدر است؟

طبق نظریه کارشناسان مالیاتی در تعریف مالیات بر ارث اوراق بهادار این چنین گفته می شود که بلافاصله پس از فوت شخص شناسنامه او باطل شده و به جهت آن به صورت سیستماتیک تمامی دارایی های فرد متوفی تا پرداخت مالیات بر ارث بسته می شود.

مالیات بر ارث اوراق بهادار که شامل اوراق مشارکت و دیگر اوراق بهادار و سود متعلق به آن می باشد مالیاتی است که دولت برای حق انتقال آن اوراق، از وراث آنان بعد از مرگ دریافت می کند. نرخ مالیات بر ارث اوراق و روش محاسبه میزان مالیات ‌بر ارث اوراق بهادار به عواملی از قبیل تاریخ فوت، طبقه وراث بستگی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

مالیات بر ارث سهام

جدول مالیات بر ارث اوراق بهادار در سال 98 به شرح ذیل می باشد:

مالیات ‌بر ارث اوراق بهادار در قوانین مالیاتی به شرح ذیل است،

  • 3% مالیات ‌بر ارث اوراق بهادار برای وراث طبقه اول که منظور از طبقه اول پدر، مادر، شوهر، زن، اولاد و اولادِ اولاد می باشد.
  • 6% مالیات ‌بر ارث اوراق بهادار برای وراث طبقه دوم که منظور از طبقه دوم اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن ها می باشد.
  • 12% مالیات‌بر ارث اوراق بهادار برای وراث طبقه سوم که منظور از طبقه سوم عمو، عمه، خاله، دایی و اولاد آنها می باشد.

در قوانین مالیات ‌بر ارث حساب اوراق بهادار، قانون و تبصره های زیادی وجود دارد که در صورت نداشتن اطلاعات لازم و ورود در اینکار می تواند شما را متحمل اتلاف وقت و پرداخت هزینه زیاد به دلیل مالیات بیش از حد و اضافی نماید. از همین رو استفاده از مشاور مالیاتی متخصص نه تنها  شما را از مسیر سخت ادارات مربوطه رهایی می دهد بلکه می تواند، هزینه تمام شده شما وراث گرامی را در مالیات ‌بر ارث اوراق بهادار به شدت کاهش دهد.

در صورت مواجهه با هر گونه سوالی در مورد مالیات بر ارث اوراق بهادار اگر خواهان مشاوره رایگان و اقدامات اجرایی برای کم شدن زمان و هزینه در مالیات هستید می توانید با ما تماس گرفته و نتیجه دلخواه تان را کسب نمایید.

نکات مهم در خصوص مالیات بر ارث اوراق بهادار

لازم است گفته شود درصدهای فوق الذکر مربوط به سهام، سهم الشرکه و همچنین حق تقدم آن ها نمی باشد. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر از مالیات بر ارث این موارد می توانید به قسمت مقاله ها در این وب سایت مراجع فرمایید.

نرخ مالیات ‌بر ارث اوراق بهادار در تا آخر سال 1394 به شرح ذیل می باشد:

در محاسبه مالیات ‌بر ارث اوراق بهادار برای تاریخ فوت تا آخر سال 94 باید اذعان داشت مطابق قانون 80 درصد اوراق مشمول معافیت می باشد که از 20 درصد باقیمانده به شرح ذیل مالیات ‌بر ارث اوراق بهادار کسر می شود.

  • مالیات ‌بر ارث اوراق بهادار تا مبلغ ۵ میلیون تومان : 15درصد
  • مالیات‌ بر ارث اوراق بهادار تا مبلغ ۲۰ میلیون تومان نسبت به مازاد ۵ میلیون تومان : 20 درصد.
  • مالیات ‌بر ارث اوراق بهادار تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان نسبت به مازاد ۲۰ میلیون تومان : 30 درصد
  • مالیات ‌بر ارث اوراق بهادار نسبت به مازاد ۵۰ میلیون تومان : 35 درصد

نیاز است گفته شود درصد های ذکر شده مربوط به وراث طبقه اول بوده و طبیعتا برای طبقات دوم مالیات ‌بر ارث اوراق بهادار به مراتب بیشتر از طبقه اول است و همینطور برای طبقه سوم بیشتر از طبقه دوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »