مالیات بر ارث آپارتمان

مالیات بر ارث آپارتمان
مالیات بر ارث آپارتمان
مالیات بر ارث آپارتمان

مالیات برارث آپارتمان و قوانین آن

مالیات بر ارث آپارتمان امروزه یکی از نیازهای بیشتر افراد آشنایی با قوانین مالیاتی است چون طی مراحل زندگی حتما با آن مواجه می شوند و اگر اطلاع درستی از مالیات نداشته باشند چه بسا که مدتها کارشان طول بکشد.

این نوع مالیات و املاک مسکونی، از جمله مالیاتی است که دولت از حق نقل و انتقال آن ملک به ورات آنها بعد از مرگ دریافت می نماید.

مالیات بر ارث آپارتمان چیست؟

برای هر چه بهتر درک این موضوع منظور از آپارتمان، خانه، انواع آپارتمان، ویلا، باغ، واحدهای مسکونی، املاک زراعی، ارضی بایر است که برای آنها قوانین مانند مالیات بر ارث آپارتمان اعمال می گردد و نرخ آن طبق ارزش معاملاتی منطقه از طریق اداره مالیات محاسبه می شود. البته لازم به ذکر است که محاسبه دقیق نرخ مالیات برعوامل دیگری همچون تاریخ فوت و همینطور نسبت وراث با متوفی هم بستگی دارد.

در این نوع مالیات قانون و تبصره های زیادی وجود دارد که در صورت نداشتن اطلاع و آگاهی کافی و قدم نهادن در اینکار می تواند وراث را با مشکلات سخت و تلف شدن زمان و مهمتر اینکه پرداخت هزینه های سنگینی به خاطر مالیات اضافی نماید. بنابراین ما به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از تجربیات مشاوران مالیاتی متخصص استفاده نمایید آنها نه تنها شما را از مسیر سخت ادارات مربوط رها می کنند بلکه می توانید هزینه تمام شده شما وراث محترم را در مالیات بر ارث آپارتمان به شدت کاهش دهد.

در صورتی که خواهان مشاوره و اقدامات اجرایی برای کم کردن زمان و هزینه در مالیات هستید می توانید با ما تماس گرفته و یا با مراجعه به سایت نتیجه دلخواهتان را کسب نمایید.

نرخ مالیات در قوانین جدید

مالیات بر ارث آپارتمان برای تاریخ فوت از اول سال 1395 براساس ارزش معاملاتی به صورت زیر است:

  • برای وراث طبقه اول که شامل پدر، مادر، شوهر، زن، اولاد و اولاد اولاد است 5% می باشد.
  • برای وراث طبقه دوم که شامل اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن ها است 15% می باشد.
  • برای وراث طبقه سوم که شامل عموم، عمه، خاله، دایی و اولاد آنها است 30% می باشد.

لازم به نیاز است که بدانید در محاسبه مالیات بر ارث آپارتمان اثاثیه داخل منزل متوفی از پرداخت مالیات معاف می باشند.

تعیین ارزش معاملاتی در قوانین مالیات برعهده کیست؟

مطابق با قانون مالیات بر ارث آپارتمان تعیین ارزش معاملاتی املاک بر عهده کمیسیون تقویم املاک است.

این کمیسیون تشکیل شده از 5 عضو است که از سازمان امور مالیاتی کشور، وزارت آپارتمان راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شورای اسلامی شهر و در دیگر شهرها از مدیران کل یا روسای ادارات امور مالیاتی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و ثبت اسناد و املاک و یا نمایندگان آنها و نماینده شورای اسلامی شهر است که هر سال یک بار ارزش معاملاتی املاک را به تفکیک عرصه و اعیان تبدیل می نماید که ارزش آن از قیمت واقعی بازار در برخی مواقع کمتر می باشد. از این جهت در محاسبه مالیات بر ارث آپارتمان و یا هر گونه ملک مسکونی از این ارزش معاملاتی استفاده می شود.

در قانون جدید زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی به مدت یکسال پس از تاریخ فوت است این در صورتی می باشد که در قانون قدیم زمان تسلیم اظهارنامه 6 ماه پس از تاریخ فوت باشد.

در صورت عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر موجب جریمه معادل 10% مالیات متعلق می گردد.

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »