جریمه دیرکرد مالیات بر ارث

جریمه دیرکرد مالیات بر ارث
جریمه دیرکرد مالیات بر ارث
جریمه دیرکرد مالیات بر ارث

جریمه دیرکرد مالیات بر ارث چقدر است

امروز در برخی مواقع دیده شده که بخاطر تاخیر در پرداخت مالیات بر ارث مبلغ زیادی به عنوان جریمه دیرکرد باید پرداخت شود که با پرداخت سروقت آن، به مراتب خسران مالی کمتری را شاهد خواهمی بود. ولی پیش از آن که به بررسی جریمه دیر کرد این مقوله بپردازیم لازم است در مورد آن اطلاعات بیشتر و همچنین قوانین مربوط به آن را بدانیم و در پایان به میزان جریمه دیرکردها می پردازیم.

مراحل قانونی مالیات بر ارث

مراحل جریمه دیر کرد انحصار وراثت چقدر است ؟

بعد از گذراندن مراحل انحصار وراثت و دریافت گواهی آن، می خواهم مبحثی را تشریح کنیم که باتوجه به اینکه اهمیت آن به مراتب ازمراحل انحصار وراثت ببشتر است، اما شاید کمتر کسی به آن توجه نماید.

همه می دانیم که زمان مشخصی برای پرداخت انواع مالیات ها که در قانون پیش بینی شده است وجود دارد در غیر این صورت جریمه ای علاوه بر اصل ، به آن اضافه خواهد شد.

این مسئله زمانی که شخص با عدم آگاهی از گذشت مدت زمان مربوط به آن مجبور به پرداخت مبلغ اضافه تر باشد کمرشکن است بنابراین بهتر است در این مقاله با سه مورد از جریمه های دیرکرد مربوط به پرداخت مالیات بر ارث آشنا شویم تا کمتر زیر بار پرداخت های مضاعف رویم.

  1. باتوجه به اینکه باید ظرف 6 ماه از فوت متوفی اقدام برای اخذ گواهی انحصار وراثت از طرف وراث انجام شود در صورت عدم اقدام برای انحصار وراثت میزان جریمه انحصار وراثت را اداره دارایی مشخص خواهد کرد،

قانون مالیات مستقیم عدم تسلیم اظهارنامه

نظر به قانون مالیات مستقیم عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر (حداکثر ۶ ماه پس از تاریخ فوت متوفی) موجب تعلق جریمه ای معادل ده درصد مالیات متعلق خواهد بود. پرداخت مالیات پس از آن موعد موجب تعلق جریمه ای معادل %۲/۵ مالیات به ازاء هر ماه خواهد بود. همچنین ادارات ثبت اسناد و املاک موقعی که مال غیر منقول را به اسم وراث یا موصی له ثبت می نمایند.

همچنین کلیه دفاتر اسناد رسمی در موقعی که می خواهند تقسیم نامه یا هر نوع معامله وراث راجع به ماترک را ثبت کنند، باید گواهی نامه اداره امور مالیاتی صلاحیت دار را مبنی بر عدم شمول مالیات یا این که مالیات متعلق کلاً پرداخت یا ترتیب یا تضمین لازم برای پرداخت آن داده شده است مطالبه نمایند و قبل از ارایه این گواهی نامه مجاز به ثبت نیستند. از سوی دیگر در این بین جریمه تاخیر در پرداخت مالیات مطرح خواهد شد و باید توسط وراث به معادل 5 درصد ارزش اموال پرداخت گردد لازم به ذکر است تاخیر در پرداخت مالیات پس از تشخیص آن، موجب تعلق جریمه است اما تا پیش از تشخیص مالیات، جریمه ای مقرر نمی شود.

جریمه دیرکرد مالیات بر ارث دریافت گواهی انحصار وراثت

  1. در صورتیکه وراث گواهی انحصار وراثت را دریافت کردند ولی در زمان تعیین شده اقدامی جهت پرداخت مالیات بر ارث ننمایند، اداره مالیات به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت مالیات، وراث باید 5/2 درصد مبلغ مالیات را به عنوان جریمه پرداخت کنند، البته لازم به ذکر است اگر وراث توان پرداخت مالیات را در زمان تعیین شده نداشته باشند اداره مالیات آن را قسط بندی خواهد کرد و مشمول جریمه دیرکرد نمیشود.
  2. اگر هنگام تحویل لیست اموال منقول و غیرمنقول متوفی به اداره دارایی جهت تعیین مالیات وراث برخی اموال متوفی را در فرم مخصوص ذکر نکنند، با مشخص شدن آن برای اداره دارایی جریمه ای معادل 5 درصد ارزش آن اموال باید پرداخت گردد.

نحوه پرداخت مالیات بر ارث چگونه است ؟

میزان و نرخ مالیات بر ارث نیز بستگی به نسبت فرد فوت شده با وراث دارد بدین صورت که وراث طبقه دوم دوبرابر وراث طبقه اول مالیات بر ارث می پردازند و وراث طبقه سوم چهار برابر وراث طبقه اول موظف به پرداخت مالیات میباشند.

نکته قابل ذکر این است که وراث تنها زمانی باید مالیات بر ارث پرداخت کنند که بخواهند ارث را بین خود تقسیم کنند در غیراینصورت زمانیکه اموال و دارایی هنوز به نام شخص متوفی میباشد نیاز به پرداخت مالیات ندارد مثلا می توانند توافق کنند فقط یکی از اموال مثل خانه یا خودرو را تقسیم کنند که در اینصورت فقط مالیات بر ارث همان مال را باید بپردازند.

وراث تنها تا یکسال پس از انحصار وراثت فرصت دارند اظهارنامه ای که در آن اموال متوفی قید شده را به اداره مالیات ارائه کرده تا با محاسبه آن توسط کارشناسان مالیات آماده پرداخت شوند.

4 پاسخ

  1. سلام اگر انحصار وراثت فعلا انجام نشود آیا نسبت به این مدتی که انحصار وراثت انجام نشده هم مالیات و جریمه تعلق میگیرد؟

      1. سلام، شخصی سال ۹۲فوت شده، اظهارنامه به موقع و برگه انحصار به موقع دریافت و تحویل دارایی شده، دارایی هیچ تشخیص و کاری انجام نداده، الان پیگیر بشیم جریمه ای تعلق میگیره؟ تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »