تقسیم دیه بین اولیای دم

تقسیم دیه
تقسیم دیه
تقسیم دیه

تقسیم دیه بین اولیای دم چقدر و چگونه است؟

تقسیم دیه بین اولیای دم  طبقات ارث و نحوه تقسیم ارث قبلا در مطلبی مستقل تقدیم شما خوانندگان محترم شده است. زن و شوهر جزء اولیای دم محصوب نمیشوند اما از دیه ارث می برند. به عبارت دیگر دخالتی در قصاص ندارند ولی اگر کار به دیه برسد جزء ورثه محسوب میشوند.

سهم پدر مادر از دیه فرزند چقدر است؟

ارث زن از دیه شوهر در صورت بودن فرزند برای زن –حتی از همسر دیگر– یک هشتم ماترک و در صورتی که فرزند نباشد یک چهارم سهم الارث زن (زوجه) است.

ارث شوهر از دیه زن در صورت بودن فرزند برای زن –حتی از همسر دیگر- یک چهارم ماترک و در صورتی که فرزند نباشد یک دوم سهم الارث شوهر (زوج) است.

قبل از تقسیم ارث و تقسیم دیه می بایستی گواهی انحصار وراثت از شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی اخذ شده باشد تا مشخص گردد وراث چه کسانی هستند.

تقسیم دیه بین اولیای دم (وراث) همان ترتیب تقسیم ارث است و تفاوتی ندارد.

بر طبق قواعد کلی چون دیه را جزء ارث و در حکم آن محاسبه میکنند. طلبکاران متوفی از جمله زوجه برای مهریه میتوانند قبل از تقسیم ارث مطالبه طلب و تقاضای توقیف دیه را کنند.

اینکه  شخص فوت شده زن باشد یا مرد در نحوه تقسیم ارث و فرمول تقسیم ارث تفاوتی نمیکند به عبارت دیگر نحوه تقسیم ارث دیه مادر بین فرزندان مساوی نیست و مثل شیوه تقسیم دیه پدر بین فرزندان است.

اشتباه رایجی است که فکر میکنند دیه مادر بین فرزندان دختر و پسر مساوی تقسیم میشود.

سهم پدر مادر از دیه فرزند همان قاعده کلی است که در تقسیم ارث توضیح داده شد تفاوتی با آن نمیکند و بستگی به این دارد که سایر وراث چه کسانی هستند و چه شرایطی وجود دارد. پرسیده میشود که پسرمان در اثر تصادف فوت کرده و بیمه می خواهد دیه را پرداخت کند آیا همسر متوفی (عروسمان) میتواند بابت مهریه دیه را بردارد و چیزی به پدر و مادر نرسد؟ جواب مثبت است زیرا اول تسویه ماترک لازم بدهی ها و سپس تقسیم ارث.

دیه شامل مالیات بر ارث نمی شود.

برای هر چه بیشتر روشن شدن قضیه ارث و مالیات بر ارث هر گونه سوالی که داشته باشید می توانید به سایت مراجعه کرده و از مطالب استفاده نماید و در صورت نیاز با کارشناسان ما تماس بگیرید آنها آماده جوابگویی به سوالات شما عزیزان می باشند.

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث مغازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »