ارث در عقد موقت

ارث در عقد موقت

شرایط ارث در عقد موقت

ارث در عقد موقت
ارث در عقد موقت

طبق تحقیقات به عمل آمده در قانون مدنی، در عقد دائم رابطه ارث بین زن و مرد صورت می گیرد و آنها در صورت فوت دیگری از هم ارث می برند. ولی در صیغه رابطه ارثی بین زن و مرد صورت نمی گیرد. به این گونه که یکی از مرد و زنی که به عقد موقت به زوجیت هم باشند فوت کند، دیگری از ایشان ارث نمی برد. در نتیجه درست تر شرط ارث هم در عقد موقت صحیح نیست در این مقاله به بررسی موضوعاتی همچون صیغه چیست، نفقه زن در صیغه، ارث زوجین در صیغه موقت، انحلال عقد موقت یا صیغه، عده زن در عقد موقت و ثبت صیغه خواهیم پرداخت.

انحصار وراثت و مدارک لازم جهت اخذ آن

سوالات متداول ارث در عقد موقت

1- شرایط عقد موقت بر اساس قانون چیست ؟

معین بودن زمان عقد و مهریه زن از جمله شرایط عقد موقت در قانون مدنی است.

2- آیا در عقد موقت زن حق دریافت نفقه دارد ؟

در صورت وجود برخی شرایط قانونی زن حق نفقه در عقد موقت را دارد.

3- تکلیف ثبت ازدواج موقت به چه صورت است ؟

در صورت وجود برخی از شرایط که در قانون حمایت خانواده آمده، زوج مکلف به ثبت ازدواج موقت یا صیغه خواهد بود.

صیغه و شرایط ارث در عقد موقت

از جمله انواع عقد نکاح بر اساس قانون، عقد موقت یا صیغه است که دارای شرایط صیغه و احکام آن به صورت پراکنده در قوانینی از قبیل قانون مدنی و قانون حمایت خانواده مطرح شده است، ولی بدور از مقدار پذیرش فعلی این نوع عقد در جامعه، احکام و شرایط آن احتیاج تبیین بیشتری می باشند. به همین مناسبت قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که عقد موقت چیست و چه شرایطی دارد.

عقد موقت چیست

یکی از انواع عقد نکاح، عقد نکاح موقت است که به آن صیغه یا ازدواج موقت هم گفته می شود. عقد موقت در اصل عقدی است که برخلاف عقد دائم برای مدت زمان معین و مشخصی جاری می شود و زن و مرد را به عقد یکدیگر در می آورد. در نتیجه از جمله شرایط عقد صیغه، تعیین زمان و مهریه صیغه است. به صورت دیگر موقع جاری شدن صیغه عقد موقت مهریه زن و مدت دقیق عقد باید مشخص و معلوم باشد در غیر این صورت عقد موقت یا صیغه درست نیست.

ثبت عقد موقت

به موجب قانون حمایت خانواده، مرد مکلف به ثبت ازدواج دائم است، ولی اصولا ثبت ازدواج موقت یا ثبت صیغه تکلیفی نیست بلکه امری اختیاری است. به همین دلیل، قاعدتا مرد تکلیفی در این خصوص ندارد ؛ مگر در سه مورد که بر اساس آن ثبت عقد موقت اجباری شده است. بر این اساس، ثبت عقد موقت در سه مورد الزامی است که عبارتند از باردار شدن زوجه ؛ توافق طرفین و شرط کردن ضمن عقد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت عقد موقت کلیک کنید.

نفقه در عقد موقت

سوال مهمی که معمولا در کاربران با آن روبرو می شوند در مورد صیغه مطرح می شود، در مورد نفقه زن در عقد موقت است. به بیان دیگر، آیا مرد وظیفه دارد که در عقد موقت یا صیغه به همسر خود نفقه دهد ؟ در عقد دائم مرد مکلف است که نفقه زن خود را تامین نماید، ولی طبق قانون مدنی، مرد تکلیفی بابت پرداخت نفقه به همسر موقت خود ندارد. بلکه زن تنها در صورتی مستحق نفقه در ازدواج موقت است که توافقی حاصل شده باشد یا عقد بر مبنای آن جاری شده باشد.

عده زن در عقد موقت

بعد از انحلال عقد، نیاز نگه داشتن عده توسط زن موضوع بسیار مهمی است. بر اساس قانون مدنی، عده زن در عقد موقت در صورت بذل مدت و انقضای مدت دو طُهر است ؛ ولی اگر زن به اقتضای سن باید عادت ماهیانه داشته باشد ولی به دلایلی عادت ماهیانه نبیند، مدت عده چهل و پنج روز خواهد بود. اگر هم در حین عقد موقت شوهر فوت کند، زن باید مدت عده وفات که چهار ماه و ده روز است را عده نگه دارد.

انحلال عقد موقت

در قانون مدنی، راه های انحلال عقد موقت مطرح شده است. بر اساس آن عقد موقت یا صیغه به روش های زیر منحل می شود :

– فوت یکی از زوجین

– بذل مدت، که به معنای بخشیدن مدت زمان باقی مانده از صیغه است. بذل مدت عقد موقت از جمله اختیارات شوهر می باشد و هر زمان که بخواهد می تواند مدت باقی مانده را به زن ببخشد و به عقد وقت خاتمه دهد

– انقضای مدت، انقضای مدت در عقد موقت عبارت است از پایان یافتن مهلت یا مدتی که حین عقد موقت یا صیغه تعیین شده است.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید مالیات بر ارث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث تهران

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تعریف مالیات بر ارث و دلیل پرداخت آن نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟ اموال شامل مالیات اموال معاف از مالیات چگونه مالیات

ادامه مطلب »
چرا مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

همه چیز درباره مالیات بر ارث مالیات بر ارث مالیاتی است که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد و باید توسط وراث پرداخت شود. این مالیات

ادامه مطلب »